profesori

La începutul acestei luni, liderii federațiilor din învățământ au avut o întrevedere cu conducerea Ministerului Educației, respectiv cu ministrul Sorin Cîmpeanu și cu noul secretar de stat de la învățământul preuniversitar, Vasile Șalaru. La discuție au participat și directori generali din cadrul ministerului și un consilier de la Ministerul Muncii. „În cadrul acestei întâlniri, partea sindicală a atras atenția asupra mai multor puncte din Acordul semnat de Guvern cu sindicatele din învățământ în data de 27 octombrie 2014, care nu sunt respectate sau care trebuie soluționate în perioada următoare. Acestea se referă la salarizarea personalului nedidactic și pensionarea anticipată, necesitatea modificării Legii 63/2011 privind salarizarea personalului didactic și auxiliar din învățământ. Chiar dacă prin OUG 83/2014 se vor acorda două indexări în procent fix pentru toți angajații, mai sunt și alte aspecte care trebuie reglementate, cum ar fi  de exemplu posibilitatea angajării în regim de cumul“, ne-a declarat Dănuţ Ieneşescu, preşedintele Sindicatului Democratic din Învăţământ Arad.

În cadrul întâlnirii cu sindicaliştii arădeni s-a mai discutat despre lipsa  metodologiei de decontare a navetei, situația neclară privind deblocarea posturilor având în vedere că Inspectoratul Şcolar solicită unităților de învățământ reducerea de posturi, în condițiile în care, conform Acordului, ar fi trebuit suplimentate 1.250 de posturi pentru personalul nedidactic și auxiliar, de la 1 ianuarie 2015, la nivel naţional. S-a solicitat conducerii ministerului să se facă în perioada următoare, împreună cu partea sindicală, o analiză a judeţului Arad privind aceste angajări. S-a mai solicitat, de asemenea, demararea în cel mai scurt timp a discuțiilor privind modificarea Legii Educației Naționale.

„Există în sistem nereguli în ceea ce privește calculul drepturilor salariale obținute prin sentințe judecătorești. Reprezentanții ministerului  au afirmat că vor face în perioada imediat următoare verificări la toate unitățile de învățământ pentru a identifica și remedia neregulile. Totodată am convenit împreună cu ministrul demararea procedurilor pentru desfășurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de conducere de la inspectoratele școlare, C.C.D.-uri și unități de învățământ. Conform angajamentului ministrului educației, în luna martie vor avea loc concursurile pentru ocuparea funcțiilor de conducere de la inspectoratele școlare și C.C.D.-uri, după care vor urma cele de la nivelul unităților de învățământ“, a mai declarat liderul arădean.

Cer sprijinul lui Iohannis

Sindicaliştii arădeni au înaintat o scrisoare deschisă preşedintelui României, Klaus Iohannis, în cadrul căreia sunt cuprinse principalele probleme cu care se confruntă sistemul de învăţământ, în speranţa că vor găsi împreună soluţii pentru rezolvarea acestora.

În cadrul scrisorii se aminteşte despre faptul că în timp ce în țările membre ale Uniunii Europene se alocă, în medie, 5,2% din P.I.B. pentru finanțarea învățământului, România a alocat procente cu mult sub media europeană pentru acest sector strategic. Așa cum rezultă și din execuțiile bugetare, în ultimii 24 de ani învățământul românesc a fost în permanență subfinanțat. Analiza anuală a Comisiei Europene scoate în evidență un lucru grav.În timp ce P.I.B.- ul României a crescut cu 10% din anul 2007, până în prezent, investițiile în educație au scăzut în perioada 2007-2012 cu 40% , ceea ce demonstrează în opinia profesorilor că cei care au guvernat în această perioadă au dat dovadă de iresponsabilitate.

S-a mai adus în discuţie problemele legate de salarizarea nemotivantă a personalului din învățământ, salarizarea personalului nedidactic, politizarea învățământului preuniversitar, arhitectura curriculară nu este în consonanță cu realitățile de pe piața muncii din România, birocratizarea excesivă a sistemului de învățământ.

Profesorii arădeni consideră că „subfinanțarea cronică a educației, dar și salariile umilitoare din acest sector de activitate, sunt un atentat la siguranța națională, în condițiile în care de acest domeniu fundamental depinde poziția pe care România o va ocupa în viitor, într-o lume tot mai globalizată, aflată într-o permanentă schimbare“.

Recomandările redacției