Deși ar fi trebuit să circule pe linia 41 de Ziua Națională, noile tramvaie Astra stau în depouri din cauza birocrației. Surse din STB au explicat pentru Buletin de București ca la mijloc ar fi “un război” întreținut de aceleași persoane care au orchestrat licitația pentru tramvaiele turcești, în mandatul Gabrielei Firea, procedura refăcută ulterior după o decizie a Curții de Apel București. Totul are loc în condițiile în care Capitala are un deficit de aproximativ 100 de tramvaie iar 78% dintre cele aflate în circulație și-au depășit durata normală de funcționare, scrie buletin.de/bucuresti.

Tramvaiele Astra Imperio, construite special pentru București, au început să fie livrate municipalității în luna iulie și ar fi trebuit să fie introduse în circulație, treptat, începând cu luna septembrie. Contractul presupune livrarea a patru vehicule pe lună, pe măsură ce acestea ies din fabricație.

Astfel, noile tramvaie ar fi trebuit să intre în circulație de Ziua Națională. Doar că acest lucru nu s-a întâmplat pentru că parte din membrii comisiei de recepție refuză și la această oră să semneze procesul verbal. Potrivit clubferoviar.ro, la mijloc ar fi vechea dispută a Gabrielei Firea privind tramvaiele turcești. Acest lucru este confirmat și de sursele Buletin de București.

Sunt câteva persoane care își arogă niște drepturi pe care nu le au, practic contestă orice virgulă. Tramvaiul Astra e făcut după o licență Siemens și este omologat de către AFER. Acești oameni din comisie contestă practic o autoritate a statului, controlată de Ministerul Transporturilor. Sunt oamenii doamnei Firea care s-au ocupat de caietul de sarcini pentru tramvaiele turcești și care au calificat firma turcească chiar dacă nu respecta toate cerințele. Acum sunt parte din comisia de recepție”, au precizat surse din STB.

Potrivit documentelor consultate de Buletin de București este vorba despre patru persoane care au participat la întocmirea caietului de sarcini pentru licitația câstigată inițial de firma turcească – DURMAZLAR MAKINA SAN VE TIC. A.Ş. și care astăzi fac parte din comisia de recepție a tramvaielor produse la Arad.

La vremea respectivă, decizia administrației Firea de a declara câștigătoare firma din Turcia a fost contestată de celălalt participant, Astra Vagoane Arad, la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor(CNSC) care a decis reevaluarea ofertei turcilor.

Administrația Firea a cerut anularea decizie CNSC iar Astra Arad a cerut ca această decizie să includă și nedovedirea experienței în cazul producătorului din Turcia.

Curtea de Apel București a respins atunci ambele solicitări și a dispus astfel reluarea aproape de la început a licitației.

Cerința principală din documentația de atribuire de la nivelul anului 2018 era ca ofertanții să prezinte documentul de omologare al tramvaiului prezentat. Odată validată oferta de la Astra Arad, e clar că această omologare există fiind recunoscută de comisia de analizare a ofertelor. Acum înțeleg că există probleme legate de recunoașterea omologării, mai nou. Comisia de recepție nu se poate substitui unei autorități de omologare în condițiile în care furnizorul a prezentat toate documentele Autorității Feroviare pentru obținerea acesteia. Ca urmare a testelor statice și dinamice, s-a constatat că tramvaiele respectă declarația de conformitate a producătorului. Nu pot să mă pronunț cu privire la membrii comisiei. Ce pot să spun e că această comisie trebuie să ia în considerare un document emis de o autoritate a statului”, a explicat pentru Buletin de București, directorul general al STB, Adrian Criț.

Toate acestea au loc în contextul în care, dintr-un total de 410 tramvaie aflate în parcul rulant al STB, 323 și-au depășit durata de viața. Asta fără a le pune la socoteală și pe cele propuse spre casare și care încă mai figurează în lista de inventar a STB.

Capul de serie al tramvaielor Astra Imperio a ajuns în București în iulie 2022 iar în prezent, în depourile STB, sunt 15 tramvaie care așteaptă să fie introduse în circulație.  

Contractul pentru cele 100 de tramvaie noi cu o lungime de 36 de metri a fost semnat în mai 2021 pentru aproape 850 de milioane lei, fonduri europene nerambursabile prin programul Ministerului Dezvoltării.

sursa: buletin.de/bucuresti

Recomandările redacției