toleaVicepreşedintele consiliului Judeţean Arad şi secretarul general al organizaţiei judeţene a PD-L, Adrian Ţolea, s-a referit, ieri, încă o dată la problema Camerei Agricole arădene, atât de discutată şi de disputată în ultima vreme. Conform acestuia, cei 18 angajaţi ai Camerei Agricole judeţene nu şi-au mai luat salariile de aproape patru luni, deşi instituţia este un orga­nism al statului în subordinea Consiliului Ju­deţean, finanţat din venituri proprii şi din sub­- venţii de la bugetul de stat. „Este de neînţeles cum se trece această problemă în sarcina Consiliului Judeţean când veniturile Camerei Agricole au fost depuse la Trezoreria Arad în contul propriu, nu în contul CJA, iar la sfâr­şitul fiecărei luni Ministerul Agriculturii a repartizat Camerei doar diferenţa necesară pentru acoperirea cheltuielilor materiale şi a salariilor, aceasta însemnând că veniturile Camerei au rămas în contul ministerului şi nu a fost risipite de CJA”, a declarat Adrian Ţolea.
El s-a referit şi la poziţiile altor actori de pe scena politică arădeană, afirmând că aceştia induc în mod voit o confuzie între actuala Cameră Agricolă şi preconizatele camere agricole care ar urma să se înfiinţeze şi care vor fi organizaţii neguvernamentale. „Se preconizează înfiinţarea unei Camere Agricole cu structură în teritoriu, dar va fi vorba de ONG-uri, nu de organisme ale statului, deci se crează în mod conştient o stare de confuzie între ceea ce este acum şi ceea ce se vrea a se înfiinţa”, a spus Adrian Ţolea.
Purcaru face precizări
La rândul său, Mircea Purcaru, preşedintele PC Arad, susţine că nu a vorbit niciodată de rentabilitatea sau nerantabilitatea Camerei Agricole, aşa cum s-a scris în presă.
„Legea 283/28.12.2010  emisă de Parlamentul României stabileşte modul de înfiinţare, organizare şi funcţionare a Camerei Agricole şi defineşte aceste Instituţii ca fiind private, de interes public, nonprofit, cu personalitate juridică, create în scopul reprezentării şi promovării intereselor fermierilor agricoli, consultantei şi promovării politice agricole comune, intensificării absorbţiei fondurilor europene şi formării profesionale precum şi consultantei în do­me­- niul agriculturii”, susţine Purcaru. Acesta a ţinut să precizeze că până la încetarea raporturilor de serviciu ale personalului preluat, finanţarea personalului acestuia se va asigura din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate, iar camerele agricole judeţene nou-înfiinţate se subrogă în toate drepturile şi obli­gaţiile camerelor agricole judeţene desfiinţate. „OUG 58/2013 privind completarea Legii nr. 283/2010 respectiv 122/2012 simplifica procedurile şi statuează mai concret modul în care trebuia să se înfiinţeze şi să func­ţioneze camerele agricole se menţionează faptul că întrucât Camerele Agricole care trebuiau înfiinţate conform HG 1609/2009 nu au fost înfiinţate prin reorganizare, îşi continuă activitatea fără a li se putea asi­gura resursele financiar necesare comple­tării veniturilor proprii pentru acoperirea cheltuielilor de la Ministerul Agriculturii, acestea urmând a-şi asigura finanţarea astfel: cotizaţii ale membrilor camerelor agricole; dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiţii le­gale; dividentele societăţilor comerciale; veniturile din activităţile realizate prevă­zute la art. 19, precum şi din alte activităţi economice directe; donaţii şi/sau sponsori­zări; comisioane; prestări de servicii de consultanţă sau asistenta către fermieri, contra cost; alte venituri prevăzute de lege“, mai spune Purcaru.
Eugen Puiu
Lucian Şerban

Recomandările redacției