Autoritățile municipale au planuri interesante în ceea ce privește transformarea Aradului într-un oraș 100% inteligent. Potrivit edililor, acest lucru ar trebui să se întâmple până în 2020. Reprezentanții Primăriei susțin că primii paşi în această direcţia au fost făcuţi  în 2009, când Aradul a devenit al doilea oraş din ţară în care a fost lansat sistemul de plată online a taxelor şi impozitelor locale.  A urmat sistemul de management şi analiză a performanţelor elevilor, pe scurt cataloagele electronice şi plata parcării prin SMS.
Pentru ca Aradul să devină unul dintre cele mai avansate smart city-uri din România, așa cum își propun autoritățile locale, s-a apelat la sprijinul unor companii. Potrivit unui comunicat de presă al Primăriei, „au fost propuse deja opt soluții de digitalizare a orașului: Soluţia Digitax care va permite tuturor instituţiilor să acţioneze într-un mod uşor, rapid şi interconectat şi oferă posibilitatea funcţionarilor să schimbe informaţii şi documente atât între ei, cât şi cu cetăţenii; Soluția catalog inteligent, o redimensionare a proiec­tului municipalităţii arădene cu­- noscut sub denumirea de catalog electronic. Azi, cele 22 unităţi de învăţământ din Arad cuprinse în proiectul «Sistemul de management şi analiză a performanţelor şcolare», au acces la internet wireless. Aproape 330 de Acces Point-uri au fost montate în acest scop. Primăria municipiului Arad a finalizat achiziţia celor 900 de tablete, astfel că fiecare clasă de elevi are propriul «catalog electronic». O mare companie de telefonie mobilă  a propus o serie de  soluţii digitale care vor da o altă dimenisiune proiectului iniţiat acum cîţiva ani de administraţia locală; Soluția iluminat inteligent presupune controlarea de la distanță, prin sisteme digitale, atât a programului de funcționare cât şi a intensităţii luminii. În acest moment Aradul este cel mai avansat oraș din țară în ceea ce privește iluminatul cu LED, astfel că, în 2020,  Aradul are toate şansele să fie primul oraș din România cu 100% iluminat inteligent; Soluția Wi-Fi, cu acces la Internet securizat în zonele publice (parcuri, zone pietonale, etc) va completa cele 30 de hot-spoturi active în prezent la nivelul municipiului; Soluţia supraveghere video inteligentă va asigura monitorizarea unor noi locaţii din municipiu, pe două direcţii: trafic şi securitate (în zone centrale şi în cele cu aglomerări urbane pe de o parte şi intrarea în unităţile de învăţământ pe de altă parte). Azi, sistemul de supraveghere al municipiului este format din  84 de de camere video care sunt cu ochii pe arădeni 24 de ore din 24, șapte zile din șapte; Soluție parcare inteligentă, prin intermediul căreia șoferii vor putea vedea în timp real locurile de parcare disponibile. Mai mult decât atât la ieşirea din zona delimitată dintre liniile de tramvai de pe bulevardul Revoluţiei ei vor fi înştiinţaţi printr-o aplicaţie pe telefonul mobil dacă sunt pasibili de amendă pentru  neplata parcării; Soluţia Waze – Şi mai util pentru şoferi va fi însă parteneriatul dintre Primăria Municipiului Arad şi Waze, o premieră la nivel naţional! Cu ajutorul unei aplicaţii pe mobil arădenii vor ştii din timp ce rute să folosească astfel încât să evite străzile în lucru, blocajele în trafic, sau zonele unde sunt amplasate radare; Nu în ultimul rând cetăţenii vor avea la dispoziţie o soluţie digitală care le va permite obținerea autorizațiilor de construcție și a certificatelor de urbanism online, plata efecutându-se pe internet.”
Potrivit aceleași surse, Aradul este printre puţinele orașe din țară care participă la proiectul european „Smart City”. „De azi Aradul intră in linie dreaptă pentru a realiza proiectul Smart City, cu parteneri importanţi pe cele opt direcţii. Pe unele dintre ele suntem activi, pe altele avem documentaţia în lucru. Estimez că până în 2020, Aradul va fi un oraş 100% inteligent”, susține primarul Gheorghe Falcă.
Singurul partener Waze din România
Dacă aleșii din Consiliul Local Municipal vor aproba, marți, un proiect de hotărâre în acest sens, Aradul ar putea deveni singurul partener Waze din România. Asta, în condițiile în care Waze Connected Citizens este o reţea cu peste 100 de parteneri în întreaga lume. „Necesitatea înscrierii în acest program rezultă  şi din Planul de Mobilitate Urbană pentru Municipiul Arad, care vorbeşte despre o creştere a numărului de autoturisme la mia de locuitori de la 329 , valoarea medie înregistrată în 2015 la 414 autoturisme în 2023. Acelaşi studiu mai spune că un arădean realizează aproape trei călătorii zilnic, preferând transportul individual celui public. În condiţiile unui trafic din ce în ce mai aglomerat, cu situaţii neprevăzute la tot pasul, constituie un avantaj să ai informaţii actualizate despre starea drumurilor, ambuteiaje, integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră,  dar şi despre segmentele şi virajele cele mai rapide. Waze adună toate aceste informaţii de la toţi utilizatorii din trafic prin simpla menţinere a aplicaţiei deschisă pe telefon”, susțin reprezentanții Primăriei.
Aceștia mai spun că programul ce are ca scop îmbunătăţirea şi creşterea eficienţei şi a confortului cetăţenilor în materie de trafic rutier în zonele urbane, printr-un schimb de informaţii cu autoritatea publică locală care administrează infrastructura rutieră. În aceste condiții, Serviciul Circulaţie pe Drumuri Publice şi Parcări 3 din cadrul Direcţiei Generale Generale Poliţia Locală Arad este autoritatea mandatată să  furnizeze în sistemul Waze datele cu privire la starea traficului de pe raza municipiului.
Digitax, un proiect pilot
Un alt pas făcut în direcția transformării Aradului într-un oraș inteligent este și proiectul Digitax, care va fi lansat la nivel național luna viitoare. Timp de două luni mai multe primării din ţară, printre care şi cea din Arad, vor putea să testeze gratuit această platformă digitală, ce reprezintă o soluţie pentru reducerea birocraţiei în administraţia locală.  „Aceasta va permite tuturor instituțiilor să ac­ționeze într-un mod ușor, rapid și interconectat și oferă posibilitatea funcționarilor să schimbe informații și documente atât intre ei, cât și cu cetățenii. Primul modul Digitax lansat este cel al Direcţiei Venituri. Municipalitatea arădea­nă a făcut paşi concreţi în direcţia digitalizării acestui domeniu, odată cu introducerea sistemului online de plată a taxelor şi impozitelor locale. Sistemul lansat în 2009, a cunoscut o creştere constantă a numărului de utilizatori: de la 1.000 în primul an, la peste 7.500 anul trecut.  Programul Digitax pe de o parte va reduce cheltuielile instituțiilor publice cu infrastructura hardware, va reduce volumul de muncă al funcţionarilor şi va permite soluţionare într-un timp mai scurt a solici­tărilor contribuabililor. Interfața
Digitax este asemănătoare WhatsApp-ului sau Facebook-ului şi permite comunicarea directă cu funcționarul fară a fi necesară deplasarea la sediul instituției. Totodată, există și funcţia de notificări care anunță contribuabilul de fiecare dată când trebuie să plătească o taxă, astfel încât să fie evitate penalizările. Platforma urmează să fie implementată în perioada octombrie – decembrie 2017 în Arad, sectoarele Bucureștiului, Ploiești, Iași, Piatra Neamț.  În prezent se duc tratative și cu alte mari orașe ale țării. Mai întâi vor avea acces la ea numai instituţiile publice, iar din ianuarie 2018 aceasta va fi accesibilă şi cetăţenilor. Şi tot anul viitor Digitax va lansa şi alte module pentru direcţiile: Urbanism, Asistenţă Socială şi Poliţia Locală”, mai susțin edilii.
(L.Ș.)

Recomandările redacției