consilii

Dosarul în vederea acreditării a fost deja depus

Consiliile etice din spitalele publice vor deveni funcţionale şi li se vor extinde atribuţiile. Membrii acestor consilii etice vor fi aleşi, şi nu numiţi, iar activitatea lor va fi monitorizată prin intermediul unor raportări pe care acestea le vor face trimestrial.

Consiliile etice vor fi formate din şapte membri: un reprezentant al corpului medical al spitalului, un alt reprezentant al corpului medical al spitalului dar care nu desfăşoară activitate medicală, unul din partea asistenţilor medicali, un consilier juridic sau o persoană cu studii superioare care face parte din aparatul funcţional al spitalului, un reprezentant al Casei de Asigurări, unul al asociaţiilor de pacienţi, un reprezentant al autorităţilor judeţene (dacă spitalul este al autorităţilor judeţene) sau de la Direcţia de Sănătate Publică (în cazul spitalului de la Dezna, care este în subordinea Ministerului Sănătăţii).

De asemenea, va exista şi un secretariat al consiliului. Din consiliul de etică nu pot face parte managerul spitalului, directorul medical, directorul de îngrijiri sau asistentul şef.

Potrivit criteriilor de acreditare a spitalelor, unităţile medicale trebuie să asigure şi partea de etică şi integritate. Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor a reluat procesul de evaluare în vederea acreditării spitalelor. Lista cuprinde 54 de spitale care se califică pentru a primi vizita Comisiilor de evaluare. Vizita se va desfăşura pe parcursul a două perioade: prima, cuprinsă între 6 octombrie şi 6 noiembrie, va debuta cu evaluarea a 23 de unităţi sanitare, la care vor participa 65 de evaluatori certificaţi CoNAS. Vizita următoarelor 31 de spitale se va desfăşura în intervalul 20 noiembrie – 20 decembrie. „Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Arad se află în acest proces de pregătire pentru acreditare. Am solicitat să fim programaţi şi vom vedea când ne va veni rândul“, ne-a declarat dr. Adrian Wienner, directorul medical al Spitalului Clinic Judeţean Arad.

De asemenea, Ministerul Sănătăţii continuă controalele ample în unităţile sanitare de stat din ţară, în vederea depistării şi îndreptării neregulilor.

Ultimele controale ample au fost demarate în luna mai, când s-au constatat nereguli, de la neconcordanţe între datele din fişele de internare şi criteriile de internare pentru cazurile de spitalizare continuă sau de zi la decontul de cheltuieli care se eliberează pacientului pentru serviciile medicale prestate. Aceste tipuri de controale se vor face şi în viitor.

În ceea ce priveşte veniturile medicilor, conducerea Ministerului Sănătăţii a subliniat faptul că se lucrează la un proiect de lege pentru majorarea acestora. Soluţiile sunt multiple, de la a acorda servicii medicale în regim privat în spitalele publice, la cererea pacientului, la stimulente din partea autorităţilor locale.

Este luată în calcul remunerarea în funcţie de performanţă: de exemplu, managerul spitalului poate recompensa performanţa profesională a personalului de specialitate prin acordarea de stimulente financiare, în limita unui salariu de bază lunar care face parte din salariul brut.

Recomandările redacției