La transparență se află studiul privind stadionul UTA sau Arena Francisc Neumann, care va fi pe ordinea de zi, ca proeict de hotărâre de CLM Arad. Deși pare banal, am găsit câteva date, interesante. Altele, cel puțin curioase… Dar ce spune documentul? La articolul 1 se prevede: „Se aprobă studiul privind fundamentarea şi stabilirea soluţiei optime de delegare a gestiunii serviciului de administrare, întreţinere şi exploatare a Stadionului Municipal.ˮ La cel de-al doilea articol se  spune și cine va face acest serviciu: „ Se aprobă forma de delegare a serviciului de administrare, întreţinere şi exploatare a Stadionului Municipal – Arena Francisc Neuman, prin atribuirea directă a concesiunii către operatorul economic S.C. RECONS S.A.” Așadar, când va fi cazul, oamenii de la Recons vor „rupeˮ biletele la poartă.

Un stadion tot mai mic…pentru un nume foarte mare

 Cu această ocazie, adică a proiectului de hotărîre  aflăm și câteva date tehnice să le spunem așa. Poate cei mai înfocați suporteri le cunosc, dar suntem aproape suguri că cei mai mulți dintre dumneavoastră nu le știți.  Mulți își amintesc că proiectul inițial a fost pentru o arenă de 17.000 de locuri. Între timp cifrele au tot scăzut. Cum anii au trecut, realitățile s-au schimbat și am ajuns, în final și după ani de amânări, la 11.115 locuri în tribune. De altfel, acest fapt și alte date tehnice, sunt scrise negru pe alb la alineatul 1.4. al proiectului de hotărâre. „Terenul aferent Stadionului Municipal – Arena Francisc Neuman este situat în municipiul Arad, pe str. Frații Neumann nr. 2, înscris în CF nr. 316036 Arad, nr. cad. 316036 și CF nr. 304254 Arad, nr. cad. 14540, în suprafață de 30.976 mp, respectiv 623 mp.  Stadionul Municipal – Arena Francisc Neumann este alcătuit din teren (suprafață de joc, spații verzi + 201 locuri de parcare), construcții, instalații și dotări aferente, care intră în componența sa și 11.115 locuri în tribuneˮ. Rețineți, vă rog, cifra de 201 locuri de parcare.

Ce s-a făcut în 2020?

 Investițiile realizate și recepționate în cursul anului 2020 constau în: „mărirea capacității peluzelor Stadionului UTA – modificări și completări Francisc Neumann: Tribuna 1, în regim de înălțime D+P+2E și Tribuna 2, în regim de înălțime P, Peluza Nord și Peluza Sud, regim de înălțime P; modernizare instalație de nocturnă și alimentare cu energie electrică la Stadionul UTA; gazon fotbal Stadionul UTA în suprafață de 9.840 mp cu teren de fotbal S=8.310 mp.ˮ Potrivit documentației, Stadionul Municipal – Arena Francisc Neuman este proprietatea municipiului Arad și se află în administrarea Consiliului Local al Municipiului Arad. Conform Memoriului tehnic de arhitectură și a cerințelor în legătură cu funcționalitatea stadionului, precum și cu necesitatea de a respecta normele românești (categoria IA) în paralel cu cele UEFA pentru certificarea ulterioară a unui stadion de categoria IV, s-au impus realizarea următoarelor: accese principale pentru sportivi și oficiali, presă, V.I.P., spectatori    (pe două nivele de acces, unul exterior stadionului și unul la accesul în stadion), administrație și aprovizionare, securitate (jandarmerie, pompieri, salvare); parcaje pentru sportivi și oficiali (2 autobuze, 10 autoturisme), 30 locuri (pentru oficialități și mass-media) precum și parcare pentru public (1 mașină la 30 spectatori), plus alei carosabile de descongestionare, de circulație curentă și de serviciu. Pentru zona sportivi: minim 2 vestiare cu grupuri sanitare, spațiu pentru antrenori/arbitri, cameră de oaspeți, cameră pentru dezvoltare a forței, spațiu de încălzire interior, serviciu medical, cameră control dopaj; zonă presă: locuri în tribuna principală, cu pupitre de scris, racorduri telecomunicații, cabine telefonice; zona V.I.P.: loje oficiale și de onoare în zona centrală a tribunei oficiale. Pentru spectatori : locuri individuale în tribune, grupuri sanitare, alimentație publică, serviciu medical, locuri pentru persoane cu dizabilități (minim 2/400 spectatori), cabinete medicale. Nu în ultimul rând, durata estimată a concesiunii, către Recons este de  cinci ani.

 Aproape jumătate din locurile de parcare au…dispărut din pix

 Acum e acum. Am spus să rețineți cifra de 201 locuri de parcare. Câteva rânduri mai jos se spune că acestea trebuie astfel repartizate încât să existe un loc de parcare la 30 de spectatori. Asta înseamnă 11.115 de locuri în tribune  împărțit la 30. Nouă ne-a dat 370,5. Suntem generoși. Hai să fie 370 de locuri de parcare. Față de 201 locuri, diferența este uriașă. „Noroc” că acum se joacă fără spectatori. Dar odată și odată, tot se vor ridica restricțiile. Și atunci să vezi o nebunie și cu locurile de parcare. Oricum, cifra de un loc de parcare la 30 de spectatori în tribune, ni se pare și ea hazardată. Față de realitatea practică, nu de pe hârtie. Să presupunem că vor veni doar 6.000 de spectatori la un meci.  Să zicem că jumătate dintre ei vin cu …tramvaiul, cu bicicleta sau pe jos. Dacă tot facem pe ecologiștii. Restul cu mașinile proprii. Să mai spunem că vin câte cinci oameni în mașină. Asta înseamnă 600 de autoturisme. Dar, sincer când ați văzut cinci oameni într-o mașină? Mai ales că mulți dintre noi se duc și după pâine cu mașina. Marea întrebare este unde vor încăpea 600 de mașini? Și am făcut un scenariu pe numere mici. Bine că nu avem un stadion mai mare…

 

Recomandările redacției