Cea de-a 24-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Clasic îşi deschide porţile chiar astăzi, selecția fiind realizată, pentru a patra oară, de criticul de teatru Maria Zărnescu.
„Timp de 11 zile (între 15 şi 25 noiembrie), la Teatrul «Ioan Slavici» din Arad sunt așteptați toți cei care doresc să descopere nenumăratele fațete, clasice sau moderne, ale teatrului. Pentru că FITCA înseamnă anul acesta și Shakespeare și Caragiale, și Cehov și Mușatescu, și Frații Grimm, dar și Agatha Chris-tie. Sau, mai simplu spus: melancolie – bună dispoziție – suspans – basm – muzică – poveste. Avem convingerea că universurile create de regi­zorii români Andrei Șerban, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Horaţiu Mălăele, Claudiu Goga, Erwin Șimșensohn, Catinca Drăgănescu și Ștefan Lupu vor suscita interesul unui public mereu în căutarea poveștilor de viață spuse prin intermediul teatrului. Cu atât mai mult cu cât sărbătoarea arădeană este dedicată publicului său. Un public care a sărbătorit recent șapte decenii de teatru profesionist în limba română devine o comunitate teatrală avizată. De aceea, pentru Festival este o provocare și, în egală măsură, o respon­sabilitate enormă să vină în întâmpinarea publicului său cu spectacole de teatru care să zică ceva despre acum”, au spus reprezentanţii FITCA.
Programul primelor zile
Festivalul debutează astăzi, la ora 19.00, în Sala Mare, cu spectacolul [ză]Pes©ăruş, cea mai nouă și mult așteptată producție a Teatrului Clasic din Arad, spectacol ce poartă semnătura regizorală a Catincăi Drăgănescu. Producția este des­- crisă ca fiind „extrem de vie, actuală și totuși clasică”. Acest [ză]Pes©ăruş înseamnă pentru Simona Deaconescu, autoarea coregrafiei: „…un demers curajos și complex, care animă spectatorul într-un carusel de senzații, gânduri și emoții puternice”.
Vineri, 16 noiembrie, începând cu ora 19.00, în Sala Mare, urcă în scenă 12 oameni furioși, în regia lui László Mé­hes, produs de Teatrul Național din Pécs, Ungaria – primul spectacol din străinătate prezen- tat ară­denilor. 12 jurați cât se poate de diferiţi ca indivizi, trebuie să îl condamne la moarte sau să îl achite pe un tânăr acuzat că și-a ucis tatăl. Vor fi faptele tânărului examinate obiectiv?
Cum se vor transforma personalitățile și orgoliile profe­sionale ale celor 12 jurați în încercarea de a lua decizia corectă? Un spectacol psihologic extrem de captivant care sapă până în străfundurile ființei umane.
Pescărușul, în viziunea regizorală a lui Andrei Șerban, creat în spațiul bucureștean independent și extrem de viu – la unteatru – este prezentat publicului arădean în două reprezentații, în zilele de sâmbătă, 17 noiembrie și duminică, 18 noiembrie, ora 17.00, la Sala Studio.
Despre această colaborare, cunoscutul regizor Andrei Șerban declară pentru site-ul unteatru.ro: „Am primit bucuros invitația de a lucra la un teatru. Am regăsit atmosfera anilor mei de tinerețe de la La Mama din New York, același spirit prietenos și liber, o comunitate de artiști care, fără niciun considerent material, sunt animați de pasiunea de a face teatru altfel, de a descoperi forme noi. Și ideea acestor forme noi m-a dus direct la Treplev și la «Pes­cărușul», o piesă care m-a urmărit toată viața și pe care nu am înțeles-o pe deplin, deși am montat-o în limbi diferite pe trei continente, de fiecare dată altfel. Sper ca această versiune să fie ulti­ma și, deși nu vom putea dezlega misterul care face ca o poveste ce sfârșește în moar­te violentă să fie ca­talogată de Cehov drept comedie, am încredere că îm­- preună vom (re)descoperi paradoxul că în teatru singura permanență e starea de schimbare continuă. Dacă acceptăm că nicio concluzie nu e definitivă, pu­tem porni în căutare”.
Fugarii lui Alexandru Dabija, produs de Teatrul Odeon București, încheie periplul cehovian al primelor zile de FITCA 2018 sâmbătă, 17 noiembrie, ora 20.00, la Sala Mare. Este vorba de „un spectacol construit după rigori psihologice fine, cu personaje care se revoltă, care pendulează neîncetat între deznădejde și credință. Un spectacol despre siguran­ța omului cu bani, despre falsitate, superficialitate și des- ­pre dragoste”.

Recomandările redacției