finanteDeşi taxa auto a devenit istorie, fiind înlocuită cu timbrul de mediu, efectele ei se fac însă simţite în activitatea instanţelor de judecată şi a funcţionarilor administraţiilor fiscale. Procesele intentate statului de proprietarii maşinilor sunt cu duiumul, iar suma restituită anul acesta de Fisc se ridică la zece milioane de lei. Conform celor declarate de Călin Arusti, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice (AJFP) Arad, până la sfârşitul lunii trecute, pe rolul instanţelor de judecată erau înregistrate 8.356 de dosare, care aveau ca obiect restituirea taxei, suma solicitată fiind de  43.362.098 lei. „Dintre cele 8.356 de dosare, 6.054 sunt pe rolul Tribunalului Arad şi 2.302 pe rolul Curţii de Apel Timişoara. Număr dosarelor finalizate în primă instanţă se ridică la 5.306. Ca urmare a litigiilor, până la sfârşitul lunii august au fost efectuate restituiri în cazul a 5.421 de dosare, suma restituită efectiv fiind de 33.552.051 lei”, a spus Arusti. Acesta susţine că în cazul timbrului de mediu nu s-a plătit nicio despăgubire, pentru că nu au fost intentate procese de şoferi, în noua lege fiind anulate dispoziţiile considerate discriminatorii.
Banii sunt daţi înapoi în    termen de 45 de zile
Purtătorul de cuvânt al AJFP a menţionat că sumele de restituit stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri definitive şi irevocabile în sarcina statului, precum şi orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silită, privind taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se suportă din bugetul Ministerului Mediului. „Omul care a câştigat un proces vine şi depune la noi sentinţa definitivă, iar Fiscul are la dispoziţie 45 de zile să restituie sumele. Banii se virează în contul beneficiarilor sau se fac plăţi de la ghişeu, în funcţie de solicitări. Noi facem plăţile în măsura în care se încasează timbrul de mediu actualmente în vigoare, sumele provenind din acelaşi buget unde au mers iniţial, cel al Ministerului Mediului. Noi asigurăm doar procedurile de încasare a ta­xelor, a timbrului şi de soluţionare a litigiului”, a mai spus Arusti.  Purtătorul de cuvânt al AJFP a ţinut să precizeze că eventualele diferenţe dintre taxa nouă şi taxa veche se poate face pe cale administrativă, însă restituirea întregii sume plătite se poate face doar în baza unei sentinţe.
Taxa auto a apărut în 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale maşinii, de capacitatea cilindrică şi emisiile de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori.

Recomandările redacției