GLA_1696 nelu_Layout 1.qxdPrimăria Arad a binevoit, după mai bine de două săptămâni de la deschiderea ofertelor pentru cele şase tramvaie noi pe care municipalitatea doreşte să le achiziţioneze, să prezinte cetăţenilor Aradului care este stadiul licitaţiei şi care sunt firmele ce vor accede în finală. Aşa că, ieri după amiază, Gheorghe Falcă a apelat, din nou, la metodele ieftine de comunicare prin care vrea să ascundă licitaţia de ochii arădenilor. Deşi tot ieri a avut conferinţă de presă, Falcă n-a dorit să discute despre acest subiect, semn că se spală pe mâini, că nu vrea să fie asociat cu licitaţia.  Ceea ce ar trebui să-i dea ceva fiori patronului Valer Blidar. Aşa că ni s-a remis un comunicat sec, într-o după amiază de vineri, când nimeni nu e interesat de subiect, că avem finaliştii licitaţiei pentru cele două tramvaie. Supriza de proporţii este prezenţa celor de la Astra Vagoane Călători în finală. Cititori noştri au înţeles, suntem siguri, ironia, aşa cum suntem siguri că cel puţin un tovarăş de la Astra Călători n-a înţeles-o. Tot o surpriză, cu ghilimelele de rigoare, este şi prezenţa în finală a celui de-al doilea competitor, polonezii de la PESA, coşmarul celor de la Astra Călători, pe care polonezii i-au bătut pe unde i-au prins, fie că vorbim de Cluj, fie de capitala Bulgariei, Sofia.
Eterna finală Astra Călători – PESA şi la Arad
Dar iată ce ne transmite municipalitatea, printr-un comunicat sec, urmând ca luni, zice-se, să avem parte de o conferinţă de presă, care se anunţă extrem de interesantă, dacă se va ţine, bineînţeles, şi dacă va veni primarul Falcă. Sau poate va avea ceva mai important decât un credit de 8,7 milioane de euro. „Comisia de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de achiziţie de tramvaie noi în Municipiul Arad a transmis, în data de 18 iulie 2013,  către cele două companii participante la licitaţie, Pojazdy Szynowe PESA (Polonia) și SC Astra Vagoane Călători SA (România), scrisorile de invitaţie la şedinţa de clari­ficări programată pentru data de 13 august 2013, precum și listele cuprinzând aspectele din cadrul ofertelor tehnice pentru care sunt solicitate date suplimentare, documente întocmite cu sprijinul Consultantului extern, consorţiul IC Consulenten Ziviltechniker GmbH – Technoma Consulting/Marketing GmbH (Austria) și aprobate de departamentul de achiziţii al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).
Reamintim că procedura de achiziţie a şase tramvaie noi se desfăşoară în conformitate cu Politicile şi Regulile BERD privind achiziţiile și cuprinde două etape: depunerea ofertelor tehnice iniţiale şi depunerea ofertelor tehnice finale (îmbunătăţite), însoţite de ofertele financiare.
Ofertele tehnice iniţiale au fost deschise în data de 1 iulie 2013, urmând ca după şedinţa de clarificări, programată pentru data de 13 august 2013, să fie întocmit, aprobat de către BERD şi transmis ofertanţilor un Memorandum care va cuprinde toate rectificările solicitate de Beneficiar în urma evaluării ofertelor din prima etapă.
În cadrul celei de-a doua etape, companiile vor fi invitate să depună oferte tehnice îmbunătăţite, cu respectarea tuturor cerinţelor incluse în Memorandum, precum şi ofertele financiare“, se arată în comunicatul Primăriei Arad.
Lipsa de transparenţă continuă
Aşa cum am văzut şi din comunicatul anterior remis de Primăria Arad legat de acest subiect, în continuare oamenii lui Falcă dau dovadă de lipsă de transparenţă, funizând informaţii seci despre un proces extrem de important pentru Arad şi arădenii care vor plăti 8,7 milioane de euro până la adânci bătrâneţi, bani împrumutaţi de la BERD pentru achiziţionarea acestor tramvaie. Mai întâi, cei de la Primăria Arad refuză în continuare să dea orice detalii despre câţi participanţi au fost la această licitaţie şi numele acestora. Apoi, deşi am solicitat şi la 1 iulie acest lucru, în continuare nu ni se spune nimic despre criteriile de departajare sau motivele pentru care ceilalţi au fost descalificaţi. Lucruri care se ţin ascunse, pentru că există şanse foarte mari ca aceste criterii să fie exact aceleaşi prezentate de noi de-a lungul ultimelor două luni, criterii care avantajează Astra Vagoane Călători. Cum ar fi de exemplu criteriul experienţei. Am dori şi noi să ştim dacă a fost introdus un astfel de criteriu, şi dacă el a fost introdus la modul serios, adică tramvaiele care participă să fi fost cumpărate de cineva. Nu componente, cum s-a cerut la Cluj sau copii ale tramaviului, cum a încercat Blidar să le explice celor de la Sofia. Vrem şi noi să ştim dacă s-a cerut în mod expres ca tramvaiul Imperio, produs de Astra Vagoane Călători, sau tramvaiul celor de la PESA să fi fost livrat de cei doi ofertanţi vreunei primării şi să circule prin vreun oraş. Îi cerem public primarului Gheorghe Falcă să explice arădenilor care vor plăti cele 8,7 milioane de euro luate împrumut de la BERD dacă a pus astfel de condiţii participanţâilor sau dacă nu, dacă o va face în etapa a doua. Arădenii doresc să ştie dacă dau banii pe experimente sau vor primi pentru milioanele cheltuite tramvaie de calitate, care au fost testate şi de alte municipalităţi, măcar din ţară. Sau vrea Gheorghe Falcă să transforme Aradul în cobaiul unora, doar pentru că sunt clientela PD-L. Suntem convinşi că Falcă nu va răspunde, fiindcă nu e curios el de arădeni şi de problemele lor, dar măcar ne-am făcut datoria să punem această întrebare.
Din informaţiile noastre, tocmai în această a doua etapă urmează show-ul, cum se spune, iar jocurile vor fi făcute pe faţă pentru câştigătorul promis. Adică, există informaţii că vor fi schimbate o serie de condiţii, după ce s-au văzut ofertele depuse, condiţii pe care probabil cei de la PESA nu vor putea să le îndeplinească. Noi vom sta cu ochii, oricum, şi pe etapa a doua şi vom face în continuare demersurile necesare (cât putem noi, ca presă) pentru ca licitaţia să se desfăşoare corect, iar cel mai bun să câştige, indiferent că e Astra Călători sau PESA. Important este, până la urmă, să câştige arădeanul care să plătească bani cât mai puţini, pentru un tramvai de o calitate cât mai înaltă, în urma unei lici­taţii corecte şi legale.
Astra Călători îşi întâlneşte coşmarul   
Pentru cei de la Astra Călători se anunţă o bătălie destul de grea, pentru că în cursă a rămas coşmarul tramvaiului Imperio. Sau poate nu pentru cei de la Astra, cât pentru cei din comisie, care vor trebui să aranjeze cam multe lucruri, ca să câştige cel pentru care s-a pregătit tortul. Aşa cum ziarul nostru a mai scris, cei de la PESA le-au administrat celor de la Astra două bătăi serioase. Mai întâi la Cluj, unde polonezii de la PESA au oferit tramvaie cu 450 de mii de euro mai ieftine decât Imperio. Iar a doua la Sofia, acum o lună, unde Astra Călători a pierdut pe un motiv simplu: tramvaiul Imperio nu circulă niciunde în România sau altă ţară, aşa că bulgarii n-au dorit să experimenteze, cum vor să o facă cei din Primăria Arad. Aşa că a câştigat, din nou, PESA.
De altfel, patronul celor de la Astra Călători are o mare temere atunci când aude cuvântul PESA, firmă despre care vorbeşte de când a început licitaţia, fiindcă ştia, la fel ca noi şi ca toţi cei care au habar de subiect că vor ajunge în finală cu această firmă. Că Blidar se teme de PESA o arată şi ieşirile necontrolate prin interviuri publicitare (pe gratis când mai daţi interviu, domnule Blidar?) apărute în presa din Arad. Nu mai departe de acum o săptămână, Valer Blidar se lansa în Jurnalul arădean la un atac fără perdea la adresa celor de la PESA, semn că ştia deja cu cine se va lupta în finală. De unde o fi aflat, probabil că bănuieşte toată lumea. Aşa cum bănuieşte şi rezultatul final al licitaţiei, pe care îl ştim de doi ani de zile, din guriţa primarului Gheorghe Falcă, cel care ne anunţa că va cumpăra tramvaiul Imperio, printr-un credit BERD. Ce nu ştim încă, sunt me­to­dele prin care cei de la PESA vor fi făcuţi în etapa a doua, ca să folosim un jargon al infractorilor, fiindcă şi în acest caz avem de a face, cel puţin din datele de până acum, cu mai multe posibile infracţiuni.
Totul pentru a ni se închide gura
Până când vom avea parte de o nouă supriză, din nou cu ghilimelele de rigoare, adică aflarea marelui câştigător, auzim că cei de la Astra Călători fac eforturi disperate pentru a ne băga pumnul în gură. Până acum fără şanse de reuşită, dar cine ştie ce metode mai găsesc, având în vedere că avem de a face cu oameni fără scrupule, care apelează la practici securiste, cum sunt şi plângerile penale pentru şantaj, pentru a ne intimida. Chiar dacă ne cred naivi (ar fi de indicat să nu ne creadă), le transmitem celor de la Astra Călători că suntem la curent şi cu faptul că dau oricât pentru a cumpăra ziarul, şi cu şedinţele în care se discută despre ce emisari trebuie trimişi şi cu cine să se discute pentru a se pune batista pe ţambal. Aşa cum ştim şi despre încercările disperate ale unora de a face ceea ce se numeşte trafic de influenţă, pentru ca cineva să intervină ne potolim. Problema e că nu există acel cineva, aşa că nu-l mai căutaţi cu disperare.
La toate aceste manevre comunisto-securite nu putem răspunde decât prin prezentarea în continuare a adevărului despre această licitaţie, fiindcă la mijloc e vorba despre un credit de 8,7 milioane de euro, pe care îl vom plăti cu toţii din buzunar. Cât timp noi ne facem datoria, cei de la Astra Călători ar trebui să se concentreze pe elaborarea unei oferte cât mai bune, prin care să câştige, corect, licitaţia, şi nu pe distrugerea celor care nu sunt de acord cu licitaţiile trucate. Nu de alta, dar al doilea demers e mult mai greu decât primul. Aşa că, atenţie la licitaţie, domnule Blidar ! Nu umblaţi după doi iepuri, că s-ar putea să nu prindeţi niciunul. Şi iar câştigă PESA.

  • Tramvai spune:

    Mie mi se pare ca articolul nu este unul corect si echidistant ci mai degraba orientat in a discredita firma din Arad. Credeti ca polonezii si-ar lovi in firma proprie care in cazul in care aceasta ar participa la o licitatie in Polonia (cu atat mai mult in orasul in care se fabrica tramvaiele) impotriva unei firme din Romania? Eu cred ca nu, pentru ca acolo se stimuleaza industria locala si nu se baga bete in roate industriei din tara ta. Credeti  ca daca un produs nu circula inca nicaieri pentru ca este un produs nou, acesta nu trebuie sa aiba o sansa ci trebuie starpit inainte sa apara? Cum vom mai putea progresa daca ne vom limita doar la solutiile existente? Cu atat mai mult ar trebui sa incurajati cumpararea unui tramvai facut de aradeni cu echipamete de ultima generatie care daca ar fi cumparat sub alta sigla ar costa mult mai mult, dar nu ar mai comenta nimeni. De unde atata inversunare impotriva firmelor din tara ta (asta in caz ca mai stie „jurnalistul” care a scris acest articol care e tara lui)? Asteptati intai sa vedeti cum functioneaza tramvaiul si apoi loviti in el….sau credeti ca tramvaiele PESA  merg impecabil (mai documentati-va). Mi-e sila ca in loc sa incurajam un lucru care se misca in Arad ne dorim doar sa distrugem pentru ca la asta suntem buni. Sper ca daca tramvaiele Astra o sa circule in Arad marele „jurnalist” sa nu il foloseasca vreodata si sa mearga doar cu „bijuteriile” actuale. P.S. Sunt curios daca si publicati commenturile.

    • puidemorosan spune:

      @TramvaiMai usor cu sila ca s-ar putea sa se ajunga la spital, si in situatia actuala ar fi cam nasol.
      In alta ordine de idei.
      Aveti idee cine s-a mai prezentat la asa zisa licitatie?
      Bineinteles ca nu.
      http://es.wikipedia.org/wiki/Urbos
      Este ca seamana si cutia de conserve a Astrei cu asta?
      Inainte sa vorbim doar de dragul de a ne simti importanti, ar fi bine sa mai sapam inainte sa deschidem gura, macar sa vorbim in cunostinta de cauza.
      Si inca ceva. Daca acest faimos imperio nu castiga la Arad, sunt convins ca se va vinde niciodata macar o singura garnitura.
      Cu stima.

  • Cameleoana spune:

    Camelia, Camelia, iar te-a pus sefu’ tau drag sa scrii comentarii ? spune-i mai bine sa-si plateasca angajatii ca mai e un  pic si ies in strada.

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției