• Noua taxă ar trebui să se numească taxă de sufocare.
  • Taxe tot plătim, dar autostrăzi nu avem.
  • Guvernul dă dovadă de incompetență, din nou.

Acum, pe sfârșit de an, ca un cadou de Sărbători, guvernul nostru s-a gândit să ne facă o surpriză și să introducă o nouă taxă, pentru a acoperi gaura neagră din buget. Guvernanții, în frunte cu Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, au anunțat că de la 1 ianuarie 2019 sau cel târziu din martie 2019 posesorii de automobile vor plăti taxă de mediu, în funcție de gradul de poluare.
Viitoarea taxă pe care proprietarii de autovehicule înmatriculate în România o vor plăti se va aplica nu doar autovehiculelor mai vechi de zece ani, ci tututor mașinilor poluante și va avea mai multe componente, care nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019.
Ministrul s-a referit la taxă ca la o „contribuție” pe care cetățenii o plătesc în baza principiului conform căruia poluatorul plătește.
Reamintim că taxa de poluare a fost eliminată în 2017 de Parlament, în urma unei inițiative legislative a lui Liviu Dragnea, votată în plină campanie electorală pentru parlamentare. Odată cu eliminarea taxei, piața internă a fost invadată de sute de mii de mașini second-hand din import.
Taxă de sufocare
Ziarul nostru a vrut să vadă ce părere au arădenii noștri despre această nouă taxă sau contribuție cum îi spun ei și cum îi afectează. Contactat telefonic, pre­- ședintele Camerei Taximetriştilor Arad ne-a spus cât de proastă este această idee, aducând încă un aport la starea nu tocmai bună a guvernului de azi: „Guvernul pune atâtea taxe pe noi, că deja ne-o sufocat. Aceasta nu este taxă de poluare, e taxă de sufocare. Ne sufocă în atâtea taxe de nu mai avem aer. Ne afectează foarte mult. Atâtea taxe avem și noi și taximetriștii și toți că nu mai știm de noi. Mai trebuie să ne pună taxă pe aer și asta e. Noi nu suntem de acord și cum am mai spus, este o taxă de sufocare”, ne-a declarat Daniel Tomuța.
Așadar, putem vedea că arădenii, și nu numai, s-au săturat de taxele Guvernului. Cu orice ocazie, aceștia mai adaugă o taxă pe care oamenii trebuie să o plăteas­că, fie că merg cu mașina des sau nu. Și ce se va face cu banii primiți de la șoferi, ce se va face pentru mediu cu acei bani? Cum se va ajuta mediul înconjurător? Nu e posibil, nu încă cel puțin, ca toți oamenii să aibă mașini electrice sau noi, pentru că lumea nu își permite acest lucru. Așa că lucrurile vor continua în același fel pentru un timp: un nou an, o nouă taxă.
Inițiativă bună… și atât
Asociaţia Patronală a Transporturilor Europa 2002, filiala din Arad, ne-a declarat prin secretarul general că noua taxă are la bază o inițiativă bună, dar, având în vedere că în țara asta lucrurile sunt făcute din anumite motive, nu va ieși ceea ce trebuie: „Părerea mea este că e bine că se gândesc guvernanții la o formă care vine în legătură directă cu poluarea, poluatorul plătește, deci principiul este bun, dar văzând cine ne guvernează, am o temere cum că va ieși exact ceea ce au făcut de doi ani de zile, deci o mare cacealma care va fi atacată de către Comisia europeană și o vom lua-o iarăși după ceafă. Deci, în mare este o treabă bună, dacă se merge pe principiul poluatorul plătește. Pe mine mă va afecta destul de mult deoarece sunt și transportator. Noi avem tendințe de a merge pe motoare cât mai puțin poluante și n-ai cum să faci altfel decât dacă faci o legătură directă între poluarea mașinii și taxa pe care o plătești pentru a putea circula”, a declarat Siegfried Mayer.
Taxă de poluare,
dar autostrăzi nu avem
Acesta a mai adăugat că această taxă este cam inutilă, din moment ce noi nu avem autostrăzi, iar guvernanții sunt incompetenți: „Trebuie făcută o legătură cu o taxă de circulație, nu cu o taxă directă, deci indiferent că circuli cu mașina sau nu tu tot trebuie să o plătești și asta mi se pare că nu e ok. Dacă ar fi un fel de taxă de drum, atunci aș înțelege, însă, la noi nu se poate introduce o astfel de taxă, cum sunt în alte țări, pentru că nu avem autostrăzi. Deci, se va face o ches­tiune fără cap și fără coadă, din nou. Ar trebui să se pună niște oameni competenți la masă, dar bineînțeles că vorbesc la modul ipotetic pentru că noi nu avem oameni competenți la guvernare, deci este o așteptare pe care nu pot să o îndeplinesc în următorii doi ani. Deci, în principiu, această idee e bună, dar în practică va fi o mare dezamăgire pentru toată lumea, inclusiv și pentru ei”, a adăugat secretarul general al APTE 2002, Filiala Arad.
Cum rămâne cu poluarea cu deșeuri?
Da, să zicem că acestă taxă ar fi de folos, pentru că ar trebui să ne pese de mediul înconjurător și de aerul ce îl respirăm, dar despre gunoaiele aruncate de către șoferi pe stradă cum rămâne? Deschid geamul și își aruncă mucul de țigară, o pungă, o sticlă, și multe altele. Pe acești indivizi cine îi amendează? Că nu se aude prea mult despre cum se vaietă unul sau altul că a fost amendat pentru poluarea cu deșeuri.
Lucrurile vor continua să meargă prost în țara aceasta pentru că se iau decizii în funcții de factori personali, și nu se gândesc la ce e mai bun pentru toată țara, atât pe termen scurt, cât și lung. Un lucru e cert, oamenii vor continua să își cumpere mașini, indiferent de taxe, dar țara se va destrăma la un moment dat.

Recomandările redacției