De săptămâna aceasta, n-ar mai trebui să vedem mașini de transport care practică taxi „pirat“. Teoretic pot pratica doar taximetriștii autorizați, întrucât a fost modificată legea taximetriei. Însă noile prevederi ale legii, pe lângă că sunt stufoase, lasă loc de unele interpretări. Cu toate acestea, schimbarea legii este o veste bună pentru taximetriștii care au protestat în repetate rânduri pentru modificarea actului normativ. Și asta pentru că, pe lângă că plătesc taxe și impozit și au alte cheltuieli se confruntau cu o concurență incorectă, ilegală – șoferii care practică taxi pirat. La Arad, taximetriștii au protestat pe 13 februarie, participând la un marș prin centrul orașului.

Ordonanţa de Urgenţă care modifică legea taximetriei (38/2003) a intrat în vigoare pe 16 mai. Ordonanţa nu va scoate însă din piaţă aplicaţiile Uber şi Clever, dar şoferii care folosesc aceste aplicaţii vor putea fi sanțcionați mult mai uşor şi riscă amenzi de până la 5.000 de lei. Vorbim și de cei care practică piraterie singuri, fără să aparțină spre exemlu de Uber.

Practic, ordonanţa elimină sintagma „în mod repetat” din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi. Până acum, persoanele fizice sau juridice care efectuau în mod repetat transport public de persoane, contra cost, erau sancţionate cu amenzi de la 1.000 lei, la 5.000 lei. Însă, odată cu eliminarea acestei sitagme, autorităţile nu vor fi nevoite să demonstreze că şoferii care practică piraterie transportă persoane în regim de taxi în mod repetat. Concret este suficent să fie prinşi făcând asta doar o sigură dată pentru a fi sanționați.

Eliminarea acestei sintagme a fost cerută expres de transportatori, care au protestat de mai multe ori în ultima vreme pentru ca această modificare să fie pusă în aplicare.

La Arad nu există Uber, dar pirateria în taximetrie a fost bine dezvoltată. Taximetriștii arădeni au fost revoltați, întrucât „taxi pirat“ își desfășoară activitatea nestingheriți. Șoferii au susținut că firmele de taxi nu au comenzi în afara orașului, în localitățile din județ mai apropiate de municipiu, din cauza taximetriștilor pirat. Aceștia sunt o concurență nedreaptă, chiar ilegală, care practică „târguiala“ când e vorba de tariful cursei. Taximetriștii arădeni speră că lucrurile se vor schimba în bine și pentru ei, de vreme ce autoritățile vor putea sancționa din prima taximetriștii pirat. „Sperăm că schimbarea legii să fie respectată de taximetrișii pirat. Această modificare a legislației este rezultatul protestelor noastre insistente și mă refer aici la întreaga țară. La Arad sunt mulți care practică pirateria în domeniul taximetriei. Asta, în timp ce noi plătim impozite, avem nevoie de casă de marcat. Ei nu respectă nimic. Sperăm că se va respecta legea de acum“, a spus Daniel Tomuța, președintele Camerei Taximetriștilor.

După adoptarea ordonanţei, Guvernul a dat asigurări că în curând va fi reglementa şi activitatea de ridesharing.

La nivel local, rămâne de văzut dacă noua legislație

Ce prevede OUG:

Cu privire la transportul în regim de taxi și închiriere, la art. 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările şi completările ulterioare, se prevede dispoziţia legală potrivit căreia constituie contravenţie următoarea faptă, dacă nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerată infracţiune şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, a următoarelor fapte, prevăzute la art. 7, alin. (2) şi (3):

 „(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1).

(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1), ori altă autorizaţie valabilă.”

Recomandările redacției