Povestea construirii celor două pasaje peste liniile de cale ferată, de la ieșirea din municipiu înspre Șiria și de la CET s-a transformat într-o adevărată telenovelă în care avem de toate, răsturnări de situație, scandaluri politice, mulți nervi și victime colaterale. Deși lucrările la cele două pasaje au început în 2011 și trebuiau să fie gata un an mai târziu, lucrurile nu au stat așa, astfel încât suntem deja în anul 2017, iar șoferii continuă să stea zilnic la cozi atunci când se apropie trenul, înjurând printre dinți pe toți politicienii existenți și birocrații care își bat joc de nervii lor. Între timp, cum era de așteptat, oamenii politici arădeni nu au stat cu mâinile în sân, ci s-au acuzat reciproc, aruncând pisica moartă de la unul la altul.
O jumătate de veste bună
La sfârșitul săptămânii trecute, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Ru­tiere (CNAIR) ne-a transmis o jumătate de veste bună, și anume că urmează să se organizeze o nouă licitație pentru pasajul de la CET.
Deci, lucrurile încep să se miște, făcându-se primii pași, timizi, spre rezolvarea problemei. Din păcate însă despre pasajul situat la ieșire spre Șiria  nu a venit nicio informație, semn că acolo totul pare a fi blocat. „Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara, a transmis ANAP spre validare documentația de atribuire nr. 274599/ 05.05.2017, aferentă contractului de lucrări pentru obiectivul Pasaj Brad-Curtici. Obiectivul de investiții «Pasaj denivelat pe varianta de ocolire Arad peste liniile CF Brad – CF Curtici – DJ709D» este amplasat pe DN 7/E68 pe raza județului Arad. Lungimea traseului este de 1,365 m, iar pasajul are o lungime de aproape 540 m”, se arată într-un comunicat de presă al CNAIR.
Potrivit reprezentanților companiei, contractul cu firma care ar fi trebuit să termine lucrarea, CCCF Drumuri și Poduri Timișoara SRL, a fost reziliat în  13 martie 2015, la data rezilierii contractului, lucrările fiind realizate în proporție de 70%.
Sperăm că firma care va câștiga licitația să reușească în cele din urmă să-și facă treaba, iar guvernanții să nu se mai joace cu banii destinați celor două pasaje.
Zeci de firme au dat faliment
În ceea ce privește victimele colaterale făcute de oprirea lucrărilor la cele două pasaje trebuie spus că, din cauza faptului că lucrările au fost oprite pe nepusă masă au avut de suferit zeci de firme. Marin Crişan, preşedintele Filialei Arad a Confederaţiei Patronatului Român, susţinea în urmă cu câțiva ani, că aproximativ 80 de firme au dat faliment din cauză că aveau nişte contracte care nu au mai fost respectate. „Firme care aveau între cinci şi 20 de angajaţi s-au închis, nemaiputând să-şi continue activitatea pentru că nu şi-au mai primit banii de la constructorii care nu mai aveau de lucru. Să vă dau câteva exemple. O firmă de catering, care ducea zilnic mân­­carea la 200 de oameni avea de încasat contravaloarea a 20.000 de porţii, când s-au oprit lucrările. Să punem doar zece lei meniul, înseamnă
că agentul economic respectiv s-a trezit cu o gaură de 200.000 de lei. Acea societate, unde lucrau cinci per­soa­ne s-a desfiinţat. Avea de plătit TVA, impozit pe profit şi a fost nenorocită de Stat. Au mai fost vreo 26 de firme de fierari-betonişti de opt-zece persoane, care au fost în situaţii similare. Au fost afectate şi firmele de transport. Patronii şi-au cumpărat maşini în leasing, bazându-se că au contracte ferme, astfel încât vor putea să amortizeze investiţia. Întrerupându-se lucrările, firmele de leasing le-au luat maşinile şi iar s-au desfiinţat locuri de muncă”, susţinea Marin Crişan.
Acesta mai povestea că din cauza sistării lucrărilor la pasaje a avut toată lumea de pierdut.

 

Recomandările redacției