Aproape  zi de zi, trecem pe lângă obiective arhitecturale valoroase, dar pe care din lipsă de timp ori pentru că au intrat deja în sfera banalului pentru localnici, nu le apreciem la justa valoare. Una dintre aceste opere de inginerie este și Podul Traian. Podul de peste Mureș are o istorie de un secol și un deceniu. Dar care este povestea sa? La 11 noiembrie 1911, a fost întocmit procesul verbal de recepţie a podului metalic spre Aradul Nou, numit atunci „Gyula Karoly“,  astăzi actualul pod  Traian.  Structuta metalică a fost realizată în  Reşiţa, la  Fabrica de Poduri – Kaiserliche und Konigliche Privilergierte Österreichische Staatseisenbahngesellschafft – St. E.G., după proiectul inginerului Robert Toth (1857-1913).  Specialiștii și presa vremii apreciau că  lucrarea a fost una de referinţă pentru perioada respectivă.  Printre proiectanţi s-a numărat şi arădeanul Pichler Ferenc, inventatorul sobei economice din fier, autor a mai multor proiecte de poduri peste Tamisa şi Dunăre la Budapesta.  Câteva elemente de statistică tehnică merită amintite. Astfel, părţile metalice au fost asamblate prin folosirea a 1,5 milioane nituri, iar podul a avut o lungime de 176 metri. Era  sprijinit pe două piloane. Lățimea sa era de 12 metri, din care  un carosabil de 8,2 metri  şi câte un trotuar pe fiecare parte de 1,5 metri. La momentul inaugurării, proba de rezistenţă şi încărcare s-a făcut în prezenţa  publicului, administraţiei locale și a oaspeţilor din Budapesta şi Reşiţa.  Testul a fost trecut cu brio.  Podul a fost aruncat în aer în septembrie 1944, de către trupele maghiare în retragere. Spre norocul arădenilor, structura de rezistență nu a fost afectată şi, astfel a fost refăcut  cu repeziciune în 1945-1946, legând din nou Aradul de Aradul Nou. În aprilie 2008, o parte din suprastructură a fost ridicată cu câţiva centimetri, după ce liniile de tramvai au fost scoase și remontate ulterior. La 25 iunie 2010 Podul Traian a fost închis complet circulației rutiere, pietonale și tramvaielor din cauza unor degradări majore, provocate, în principal  de coroziune și oboseala materialului. Acestea au produs fisuri în structura metalică. Lucrările, demarate în 2011, au cuprins reabilitarea întregii suprastructuri metalice, refacerea ornamentelor de pe portal, a stâlpilor şi corpurilor de iluminat, a căilor de rulare pentru autovehicole şi linia de tramvai. Așadar, dacă sunteți în zona Podului Traian  merită să zăboviți câteva minute în apropierea sa. Chiar și seara.

Recomandările redacției