În vederea reducerii poluării precum şi a efectului de seră la nivelul global, ţările lumii au stabilit o serie de măsuri care stabilesc pentru secolul XXI noi priorităţi în transporturi, măsuri preluate şi în strategiile pe termen mediu şi lung ale Uniunii Europene. Una din principalele direcţii constă în înlocuirea vehiculelor acţionate de motoare cu ardere internă, consumatoare de combustibili fosili şi generatoare de poluare, cu motoare electrice. Marile aglomeraţii urbane constituie deja primele destinaţii ale noilor vehicule cu tracţiune electrică. Reducerea poluării trebuie completată însă cu reducerea congestionării.

Tendinţele au fost imediat însuşite de toate marile firme din industria mijloacelor de transport, care şi-au adaptat produsele la cerinţele actuale ale pieţei fabricând primele prototipuri care sunt în faza de testare în exploatare. Dar inovaţia nu este apanajul exclusiv al marilor firme, dimpotrivă, ea se realizează îndeosebi de către firmele medii. care au capacitatea tehnică necesară şi sunt nevoite să identifice nişele în care pot să-şi lanseze produsele, de multe ori priorităţi în domeniu, la costuri pe care şi le pot permite în condiţiile de concurenţă acerbă cu marile firme. Este ca un joc pe care, dacă ai intrat în el, trebuie să-l continui şi să-l câştigi, cale de întoarcere neexistând. Este o luptă mai mereu inegală şi foarte greu de câştigat, dar nu imposibil, luptă pe care ASTRA Arad a început-o  în anul 1891.
Tracţiunea electrică a constituit o preocupare tradiţională pentru  ASTRA. S-au sărbătorit de curând 36 ani de la livrarea în anul 1979 a primelor rame de metrou către municipiul Bucureşti. A fost atunci o provocare,  în buna tradiţie a constructorului arădean de produse de vârf noi, care a fost acceptată şi câştigată. ASTRA a furnizat 252 de rame electrice de metrou, iar o parte sunt şi acum în exploatare pe liniile Metrorex.
Tradiţia inovaţiei nu a fost niciodată abandonată – şi ASTRA răspunde afirmativ provocărilor şi cerinţelor actuale de dezvoltare a transportului urban: ecologic, economic, eficient. Portofoliul tradiţional al ASTRA, constând în material rulant pentru căile ferate principale şi regionale, a fost îmbogăţit în ultimii ani cu noi produse destinate transportului  urban: tramvaiele şi troleibuzele. ASTRA a fabricat şi omologat în anul 2012 tramvaiul IMPERIO, un vehicul nou, cu podea complet coborâtă, dotat cu instalaţie de aer condiţionat pentru călători şi vatman, cu sisteme moderne de comunicaţie şi de informare a călători, cu cel mai redus consum de energie din lume, pe care l-a oferit în primul rând oraşelor din România. Din păcate, constrângerile bugetare ale principalelor municipalităţi din România le-au împiedicat să achiziționeze tramvaie noi. Municipiul Arad a reuşit să surmonteze aceste greutăţi şi a organizat o licitaţie internaţională publică pentru achiziţia de tramvaie noi. Licitaţia din anul 2014 a fost câștigată de ASTRA Vagoane Călători, care a demarat imediat producerea tramvaielor de serie şi a finalizat  în anul 2015 livrarea celor şase tramvaie IMPERIO. Astfel, Aradul este cel de-al doilea oraş din România care dispune de tramvaie cu po­dea complet coborâtă, moderne, economice, ecologice, sigure şi confortabile.
Soluţia ideală pentru un transport urban modern pentru orice oraş din România o constituie evident tramvaiele noi, dar această soluţie  depinde în primul rând de asigurarea finanţării, dificil de obţinut în condiţiile persistenţei crizei economice. Există totuşi o soluţie de tranziţie: reconstrucţia şi modernizarea tramvaielor existente, soluţie acceptabilă în condiţiile buge­telor actuale şi care asigură condiţiile sporite de confort şi siguranţă pentru călători. Pe vechile tramvaie recondiţionate se montează echipamente de tracţiune şi sisteme de comunicaţie noi, modificările constructive făcându-se cu respectarea standardelor tehnice actuale. Este o nouă piaţă pe care ASTRA a decis s-o cucerească.
În acest context ASTRA a câştigat în anul 2014 licitaţia organizată de municipiul Timişoara pentru reconstrucția şi modernizarea a 30 de tramvaie, iar în anul 2015 a livrat şi pus în exploatare primul tramvai ARMONIA modernizat. Tramvaiul este echipat cu instalaţii electrice de tracţiune şi de control de origine românească şi se bucură de aprecierea deosebită a călătorilor timişoreni. Contractele subsecvente acordului-cadru sem­- nate săptămâna aceasta prevăd livrarea a încă 12 tramvaie ARMONIA până la mijlocul lui 2016, iar restul se vor livra în anul 2017.
Transportul urban se realizează în mod tradiţional cu vehicule rutiere.  Indiferent de performanţele constructorilor, autobuzele dotate cu motoare termice, fie ele şi de  ultimă generaţie, sunt  o sursă continuă de poluare şi de zgomot. Mai ales în oraşe, aerul este din ce în ce mai greu respirabil, iar zgomotul este un factor accelerator de stres. În aceste condiţii, o soluţie este troleibuzul, care  îmbină confortul autobuzului clasic cu siguranţa şi performanţa dată de tracţiunea electrică şi de instalaţiile moderne de supraveghere şi comunicare, iar datorită traseului prestabilit contribuie la reducerea congestionării în marile aglomeraţii urbane. Conti­nuând tradiţia oferirii de pro­- duse inovatoare şi  competitive, ASTRA şi-a dezvoltat propriul proiect, cu care în anul 2015 a intrat cu succes pe piaţa de troleibuze prin câştigarea licitaţiei pentru 20 de troleibuze în municipiul Cluj-Napoca. Construirea acestor troleibuze de serie a  început în 2015; livrările vor înce­pe în anul 2016 şi se vor termina în 2017.
Strategia pe termen mediu a constructorului arădean de maşini pentru transport public prevede  dezvoltarea de noi tipuri de vehicule care să înglobeze şi să însumeze cele trei caracteristici enunţate la început: ecologic, economic şi eficient, iar proiec­telor aflate deja în derulare li se vor adăuga cele aflate acum pe planşetele electronice ale pro­iectanţilor.

Recomandările redacției