transportatoriE revoltă, din nou, în rândul transportatorilor rutieri, din pricina unei ordonanţe aberante prin care li se impune să scoată bani din buzunare. Sătui de tratamentele la care sunt supuşi, transportatorii acuză „un tun” de peste 15 milioane de euro dat de două firme ce derulează afaceri cu Statul Român şi ameninţă că vor ieşi, din nou, în stradă.
Umilinţă de neimaginat pentru transportatorii rutieri ajunşi în situaţia de a se lăsa storşi de bani doar pentru a „satisface setea celor abonaţi la afaceri cu statul”. O ordonanţă intrată în vigoare în urmă cu doi ani de zile îi împovărează cu sume importante de bani pe care trebuie să le achite în schimbul unor plăcuţe pe care se află înscrise masele şi dimensiunile vehiculelor pe care le conduc.
Cer ministerului să abroge ordonanţa
Decişi să iasă în stradă în cazul în care respectiva ordonanţă nu va fi abrogată, Transportatorii somează Ministerul Transporturilor să stopeze acest fenomen. „Transportatorii rutieri sunt din nou în situaţia de a scoate bani din buzunar pentru a satisface setea celor abonaţi la afaceri cu statul. În anul 2011, prin OG27, a fost introdusă obligaţia de a dota vehiculele operatorilor de transport rutier cu plăcuţe din care să re­zulte masele şi dimensiunile acestora (altele decât cele pansonate de către producător) «în scopul facilitării controlului vehiculelor care fac obiectul prezentei ordonanţe». Prin Ordinul 1640/2012 ce reprezintă norme de aplicare a OG 27/2011 au fost stabi­lite modelul, materialul şi procedura de montare a plăcuţelor precum şi data limită până la care vehiculele trebuie să fie dotate cu acestea şi anume data de 26.05.2013. Confederaţia Na­ţională Rutieră prin Federaţia Operatorilor Români de Transport şi APTE 2002 s-au opus încă din 2011 acestei prevederi unice la nivel European, ce nu aduce nici o plusvaloare siguranţei rutiere, fiind doar o nouă modalitate de a stoarce bani de la transportatori. Practic, lipsa unificării bazelor de date justifică această operaţiune ce riscă să blocheze puţinii transportatori ce se zbat să supravieţuiască contextului economic actual. Atâta timp cât în cartea de identitate a vehiculelor co­merciale precum şi pe plăcuţele pansonate de producător se află toate informaţiile legate de masele vehicule- lor, iar la momentul înmatriculării în circulaţie a acestora RAR emite un cerificat constatator, nu înţelegem de ce nu se verifică şi dimensiunile/masele pentru a fi introduse într-o bază de date la care să aibă acces Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere. Mai mult decat atât, OMTI 1640/2012 legiferează un fals, de­oa­rece circulaţia în tandem autotractor + semiremorcă, prin faptul că acestea sunt interschimbabile, înălţimea an­samblului este variabilă, deci înălţimea înscrisă pe plăcuţe este falsă. Confe­deraţia Naţională Rutieră solicită în mod public Ministrului Transporturilor să stopeze acest fenomen şi să abroge urgent prevederile Ordinului 1640/ 2012, prin care transportatorii sunt din nou folosiţi pentru îngrăşarea conturilor unor şmecheri obişnuiţi să facă afaceri cu sprijinul exclusiv al actelor nor­mative şi al celor ce emit astfel de norme aberante” , se precizează într-un co­municat al Confederaţiei Naţionale Rutiere.
Ameninţă că vor ieşi în stradă
Suspectate pentru „tunul de peste 15 milioane de euro” sunt două companii cu­noscute de transportatori pentru afaceri similare: „Marii câştigători ai «potului» de peste 15 milioane de euro sunt două firme ce au intrat în asociere, una dintre ele fiind veşnic abonată la astfel de afaceri. Taxele pentru montarea acestor plăcuţe sunt publice din informarea RAR şi depăşesc 250 ron /vehicul (500 lei/ansamblu cap tractor + semiremorcă). Pentru a monta plă­cu­ţele, un transportator trebuie să scoată din producţie vehiculul pentru cel puţin 48 de ore. În cazul în care aceste pre­vederi aberante nu vor fi abrogate de urgenţă, Confederaţia Naţională Rutieră va organiza proteste de amploare la nivel naţional, mergând până la oprirea activităţii şi marşuri pe toate drumurile naţionale. Transportatorii români s-au săturat să susţină financiar firmele ce nu ştiu să se dezvolte decât prin astfel de metode”, se arată în încheierea comunicatului semnat de Siegfried Mayer secretarul general al Confederaţiei Naţionale Rutiere.

Recomandările redacției