Anul 1869 marchează începutul activităţii de transport public din Arad când s-au pus în circulaţie, pe trei linii, primele tramvaie trase de cai. Un număr de 19 tramvaie de acest fel vor circula până în anul 1916. „La data de de 23 octombrie 1869, Primăria, împreună cu Societatea pe acțiuni numită Calea Ferată Rutieră Arădeană şi Fabrica de Cărămidă cu Aburi au inaugurat primele linii ale tramvaiului tras de cai, mai exact trei la număr. Era primul sistem de transport în comun al cetățenilor orașului. Au fost date în folosinţă trei linii cu o lungime totală de 10,2 kilometri și care a fost prelungită după câţiva ani la 13,6 kilometri. Tramvaiele traversau orașul din Centru până la Moara Fraților Neumann, din marginea Gaiului și la Piața de porci“, declară prof. Horia Truță, un reputat specialist în istorie locală. Situația s-a perpetuat mai bine de patru decenii, până în 1913,când Primăria a recurs la tracțiunea mecanică a vagoanelor folosind locomotive cu abur, înlocuite și acestea după puțin timp, cu motoare pe benzină cumpărate de la o firmă germană. În același timp, ofertele și dezbaterile publice pe tema introducerii tramvaiului electric erau din ce în ce mai numeroase și insistente. Ele veneau atât din partea unor firme străine, cu mare experiențâ în domeniu, dar și al inginerului Cornel Micloși, originar din Covăsânț, inventatorul român care a revoluționat transportul comun cu tramvaiele electrice în Timișoara. Trecând peste insistentele solicitări ale arădenilor și specialiștilor, în 1928, primăria a demontat calea ferată în totalitate, dezvoltând integral transportul urban cu autobuze. Dar care au fost cele mai importante repere ale transportului public în …ultimul secol și jumătate? Asta pentru a avea o imagine de ansamblu cât mai fidelă asupra dezvoltării acestui sector în municipiului nostru. În anul 1907 este achi­ziţionat primul autobuz de către municipalitate, iar un an maui târziu în 1908, Primăria Arad a înfiinţat Societatea de Transport cu Autobuzele, societate care a fost prima de acest fel din România. Doi ani mai încolo, în 1910, a fost inaugurată o linie suburbană care să lege oraşul de localităţile învecinate din zona Podgoriei Aradului. Astfel în 1913, linia Arad–Pod­goria a fost electrificată şi a devenit prima de acest fel din România şi a opta din lume. În anul începerii primei conflagrații mondiale, 1914 autobuzele au fost rechiziţionate de armată. Au urmat anii grei de după război, dar totuși în 1928 activitatea de transport cu autobuzele a fost preluată din nou de către municipalitate. Timp de un deceniu rețeaua
s-a extins, astfel încât în 1938 erau în circulație un număr de 30 de autobuze care deserveau 11 trasee. În 1945, după al doilea război, Întreprinderea Comunală a înfiinţat o secţie de autobuze efectuând, atât transport urban, cât şi suburban. Un an de cotitură a fost 1946. S-a hotărât să se adopte și varianta transportului public cu tramvaiul, un proiect care a înmugurit în 1942. Atunci au fost neinspirat demontate de pe străzile Odesei și aduse la Arad, ca pradă de război, instalații din 1911, compuse din șine, stâlpi metalici, macazuri, stații de redresare a curentului electric, vagoane cu un ecartament îngust de un metru. Puțină lume știe însă că aceste tramvaie nu au circulat nici măcar un metru prin Arad. Însă, vagoanele au fost reparate pe cheltuiala orașului. După încheierea păcii au fost luate înapoi de sovietici, plus multe altele. Fapt este însă că la 26 noiembrie 1946 (imediat după alegerile generale) a fost pus în circulație primul tramvai electric fabricat la Arad. Producția a fost extinsă în anii următori, ridicând orașul la dimensiunile unei așezări moderne pentru acele timpuri și standarde. În anii 1976 au fost aduse vagoanele Tatra de fabricație cehoslovacă, iar în 1979 cele Timiș de fabricație românească. La acest moment în circulație sunt 138 de tramvaie din care: 24 unităţi TG4, 35 unităţi TG6, 19 unităţi TG8, 45 unităţi Tatra, 9 unităţi M8S și cele mai noi șase bucăți de Astra-Imperio, fabricate în Arad și care au fost lansate în anul 2011. La acest moment, vârsta medie a parcului de tramvaie este de 40 de ani, iar viteza de circulație de 25 kilometri pe oră. Ce ar mai fi de zis? Un secol şi jumătate de istorie nu este puțin lucru. Sigur se remarcă aici și vechimea cam mare a parcului de tramvaie, cele mai multe dintre aceste unități trecând și prin… Războiul Rece. Fie de o parte, fie de cealaltă a baricadei. Totuși în cadrul strategiei de mobilitate urbană, dar și de reducere a noxelor, municipalitatea va achiziționa un număr de zece tramvaie noi în următorii ani. Deja șase dintre acestea sunt în circulație și ele sunt produse la Arad. De asemenea, se vor cumpăra și zece autobuze electrice.
În orice caz, dorința arădenilor de a circula mai bine, mai repede, în condiții de confort și siguranță este mai mult decât legitimă.

Recomandările redacției