Mai avem ceva mai mult de un an până la scadență. Altfel spus, până în 31 decembrie 2020, trebuie să mărim parcul auto electric și hibrid, dar și numărul  stațiilor de încărcare electrică rapidă. Asta ne spune Comisia Europeană.  Până acum nu prea ne-a ieşit. În Arad nu avem stații de încărcare electrică, decât la câteva hipermarekturi. Iar mașinile electrice sau cele hibride sunt încă foarte puține. Deocamdată prețul este încă prohibitiv pentru cei mai mulți dintre oamenii obișnuiți. Potrivit ultimelor date, la nivel național, 2,3% din totalul mijloacelor de transport înmatriculate în prima jumătate a lui 2019, au fost cu motoare hibride și electrice, adică una din 41 de mașini. Asta în timp ce în județul Arad, procentul mașinilor hibride și electrice nou înmatriculate, în aceeași perioadă, reprezintă doar 0,56% din totalul înscrierilor. Adică una din 200 de unități. Mai exact, anul acesta au fost înmatriculate 52 de autoturisme cu motor hibrid și doar două cu motor exclusiv electric, în timp ce anul trecut, în prima jumătate, numărul mașinilor cu motor hibrid înmatriculate în județ a fost de 22, în cazul celor electrice fiind consemnată o singură înmatriculare. Dacă am fi malițioși, am putea spune că numărul mașinilor electrice în Arad a crescut cu 100%.  Adică s-a dublat.  Numai că anul trecut a fost doar o mașină de acest tip. Ce ți-e și cu statisticile astea…  Dar cum stăm cu parcul auto, să-i spunem cu motoare termice, la nivelul județului Arad? La sfârșitul primului semestru din acest an, în județul Arad erau înmatriculate  205.000 de autovehicule , dintre care  160.000 erau autoturisme. De la  un total 10.645 de autoturisme  înmatriculate în județul nostru anul trecut, în perioada 1 ianuarie-30 iunie, s-a ajuns anul acesta la 9.510 autoturisme. În scădere cu peste 1000 de unități, adică peste 10%. La nivel național, în perioada de referință s-au înmatriculat aproape 280.000 de autoturisme, astfel că Aradul reprezintă circa 3,4% din totalul mașinilor nou înscrise în prima jumătate a anului curent. Numărul acestora, la nivel național, lafinele primului semestru, a crescut cu 8.347 față de 30 iunie 2018, atunci când erau înmatriculate 147.577 de autoturisme. Practic, la nivelul județului avem câte o mașină înmatriculată la fiecare trei oameni. Interesantă este însă și o altă perspectivă. Acum, chiar când citiţi aceste rânduri, avem în România   mai bine opt milioane de autovehicule. Dintre acestea, imensa majoritate sunt, cum altfel, maşini la mâna a doua. Însă la o socoteală şi mai amănunţită, 2,28 milioane de  unităţi au vechimea cuprinsă între 11 şi 15 ani, iar 1, 77 milioane au vechimea între 16 şi 20 de ani, iar 740.000 de unităţi au vârsta mai mare de 20 de ani. Asta înseamnă că aproape trei sferturi din parcul auto din România este mult prea vechi. Unde vom … arunca, cum vom neutraliza autovehiculele second hand de acum și cum vom rezolva toate celelalte chestiuni, mai mult sau mai puțin administrative, rămâne de văzut. Iar în final va veni nota de plată, care oricum am suci lucrurile, va fi foarte usturătoare. Sigur vom găsi motive de amânări, cu fel de fel de interpreteări menite să tragă de timp. Dar, finalul va fi același. La un moment dat parcul auto va trebui schimbat radical. Fie că vrem, fie că nu…

Recomandările redacției