Trenul Connecting Europe Express, care străbate timp de o lună Europa în „anul căilor ferate” este așteptat, conform calendarului, să sosească luni, 19 septembrie, la Arad.

Trenul străbate în mod simbolic toată Europa în „anul căilor ferate”. Garnitura va străbate 20.000 de kilometri, va străbate 26 de ţări şi va opri în 100 de localităţi într-o călătorie care va dura mai bine de o lună şi care este menită să identifice obstacolele care stau în calea creării unei reţele feroviare europene interconectate.

Trenul a pornit pe 2 septembrie din Lisabona, va intra în România pe 17 septembrie prin Giurgiu, va ieşi din ţară pe 19 septembrie pe la Curtici şi va ajunge la destinaţie pe 7 octombrie la Paris.

Pentru România, vizita garniturii Connecting Europe Express este un motiv de reamintire a stării deplorabile în care se află căile ferate.

Potrivit unei analize făcute de Ziarul Financiar, „trenul UE va face 850 kilometri în România în 20 de ore, adică va merge cu 42 kilometri la oră în medie, pe când în Portugalia şi Franţa va parcurge 1.700 kilometri în 17 ore, adică o viteză de 100 kilometri pe oră”.

Potrivit ZF, de la aderarea României la UE în 2007 autorităţile au reuşit să modernizeze doar 125 kilometri de cale ferată din bani europeni. Pentru comparaţie, în aceeaşi perioadă Polonia a reuşit să reabiliteze 1.607 kilometri de cale ferată.

Starea proastă a căii de rulare a făcut ca în anul 2020 tot al treilea tren operat de CFR Călători să înregistreze întârzieri.

În țara noastră, va avea opriri după cum se poate vedea în lista de mai jos:

Giurgiu Nord (9.55 – 10.22) pe 17 septembrie

București Nord – sosire la 12.21 pe 17 septembrie

București Nord – plecare la 7.50 pe 18 septembrie

Brașov (10.08 – 10.53)

Sibiu (13.32 – 14.32)

Copșa Mică (15.20 – 15.41)

Cluj Napoca (18.23 – 18.53)

Oradea (21.22 – 22.16)

Arad (0.24 – 8.08) pe 19 septembrie

Curtici (8.20 – 8.41)

Ca simbolistică și din cauza faptului că rețeaua baltică de trenuri utilizează un ecartament diferit, pentru acea regiune a Europei va exista un tren separat. Acela va călători între Tallinn și Kaunas în perioada 21-22 septembrie. În teorie, rețeaua baltică ar trebui să fie unită cu restul Uniunii Europene prin proiectul Rail Baltica, dar mai este mult de lucru la acea inițiativă.

 

Recomandările redacției