tramvaie 1Deşi au trecut aproape patru luni de zile de la deschiderea ofertelor, licitaţia pentru cele şase tramvaie ce urmează să fie achiziţionate de Primăria Arad, cu un credit de 8,7 milioane de euro, este ţinută departe de ochii arădenilor. Asta nu înseamnă însă că unul dintre competitori, adică Astra Vagoane Călători, despre care se anunţase de multă vreme că va câştiga licitaţia, nu poate să-şi testeze pe liniile din Arad tramvaiul Imperio, un tramvai care nu circulă nicăieri, dar care ar putea fi băgat pe gâtul arădenilor, cu ajutorul „fratelui“ Gheorghe Falcă, cel care, iată, le pune la dispoziţie celor de la Astra Călători liniile din municipiu, pentru ca posibilul viitor tramvai al Aradului să facă probe.
Desfăşurare de forţe pentru Imperio
Cum spuneam, au trecut aproape patru luni de zile de când s-au deschis ofertele pentru cele şase tramvaie, dar Primăria Arad n-a trecut nici acum la etapa a doua, în tot acest timp încercându-se intimidarea noastră, singurii care am avut curajul să scriem despre licitaţia cu cântec, despre promisiunile lui Falcă făcute celor de la Astra Călători, despre caietul de sarcini croit pentru o firmă anume, despre lipsa de tranparenţă în care se desfăşoară această licitaţie şi multe altele, pe care cititorii noştri le ştiu deja prea bine.
Crezând probabil că, în sfârşit, am ce­dat şantajului ordinar la care suntem supuşi de luni bune de către părţile interesate, fiindcă n-am mai scris pe subiect de mai bine de o lună, cei de la Primăria Arad şi de la Astra Călători au prins curaj. Încă o dovadă că am avut dreptate, că a fost nevoie de linişte, pentru ca unii să-şi facă mendrele. Aşa că, în cursul zilei de vineri, au pus-o de-o probă cu tramvaiul Imperio, de data asta unul verde, nu cel roşu, de la Zilele Aradului, probabil fiindcă era culoarea PSD-ului. Aşa că a apărut un tramvai verde, o culoare pe care Falcă o iubeşte, dovadă că totul e verde în Arad, de la noii stâlpi dintre liniile de tramvai, până la staţiile de tramvai. Chiar şi Mişcarea Creştin-Liberală, din partea căreia a candidat Falcă, avea culoarea verde, iar acum şi tramvaiul care cel mai probabil va circula prin Arad, după ce Astra Călători va câştiga licitaţia.
Nu ştim dacă Astra Călători a plătit pentru aceste probe, cum nu ştim dacă a plătit nici pentru spectacolul de la Zilele Aradului din 2011, când din nou a fost scos Imperio pe străzi. Atunci s-au decupat şi staţiile de tramvai, pentru ca Imperio să poată circula. Din păcate, deşi ziarul nostru a făcut demersuri către CTP, n-am aflat nici până astăzi dacă s-a plătit măcar curentul consumat în timpul acestor plimbări. Nu de alta, dar Astra Călători nu e firma Primăriei, aşa cum liniile de tramvai pe care se fac probe nu sunt ale celor de la Astra Călători, ci au fost realizate cu zeci de mili­oane de euro luate împrumut de către Primăria Arad, bani pe care actualii contribua­bili şi generaţiile viitoare îi vor plăti din greu.
Aşa că n-ar fi rău să aflăm cât se plăteşte pentru aceste probe, mai ales că la faţa locului au fost mobilizaţi şi cei de la Compania de Transport Public, cu maşina de intervenţie, să nu cadă cumva Imperio de pe şine, dar şi Poliţia Comunitară. Suntem curioşi cât au plătit cei de la Astra Călători pentru mobilizarea de forţe care a încurcat vineri seara circulaţia pe Calea Aurel Vlaicu, arădenii fiind nevoiţi să aştepte în staţii zeci de minute, având în vedere viteza de melc atinsă de tramvaiul Imperio, care mai mult stătea la pozele făcute de un profesionist care bloca şi el circulaţia rutieră.
Tupeu maxim înainte de     finalizarea licitaţiei
Nu ştim dacă în altă ţară din UE, unul dintre participanţii la o licitaţie şi-ar permite să facă astfel de probe. Probabil, ar ieşi un scandal monstru. Cum ar fi ca un participant la licitaţia pentru Autostrada Pecica-Nădlac să se apuce să facă organizarea de şantier înainte de a se desemna câştigătorul. Cred că lumea ar fi revoltată. Nu şi însă la Arad, în oraşul lui Falcă, unde orice este posibil. Mai ales dacă e vorba de amicii lui Falcă. Chiar dacă rezultatul licitaţiei nu se ştie, fiindcă Primăria Arad trage de timp cât poate, în speranţa de­şartă că va fi linişte, unul dintre competitori îşi permite să scoată tramvaiul prin Arad, încercând astfel să arate arădenilor ce ofertă frumoasă au ei pentru Arad.
În orice ţară civilizată, astfel de ma­nevre ar fi fost taxate dur, iar o licitaţie tărăgănată luni de zile de Primăria Arad, pentru că presa a scos la iveală posibilele nereguli şi dedicaţia pentru o anumită firmă, s-ar fi terminat la parchet. La noi însă, astfel de lucruri sunt tolerate, fiindcă e vorba de finul preşedintelui României, iar în oraşul finului se pot cumpăra terenuri de la primărie cu un leu şi se pot vinde mai departe cu trei lei, în aceeaşi zi, fără să păţească nimeni nimic. Aşa cum probabil n-o să păţească nici acum, când unul dintre participanţii la licitaţie face probe la tramvaie înainte de a se şti câştigătorul licitaţiei pentru tramvaie.
Licitaţia, tot în ceaţă
Din nefericire, despre licitaţie nu mai ştie nimeni nimic. În fond, e vorba de doar 8,7 milioane de euro, împrumut pe care-l vom plăti până la adânci bătrâneţi, aşa că de ce să dea cineva explicaţii arădenilor. Primarul Gheorghe Falcă fuge ca Scaraoţchi de tămâie şi refuză să dea orice declaraţie despre achiziţia de tramvaie, deşi la început se bătea cu şina de tramvai în piept şi ne spune cum a luat un credit de 8,7 milioane de euro, câte firme au cumpărat caietul de sarcini şi ce confort vor avea arădenii. Iar dinspre oamenii lui Falcă acelaşi răspuns care nu spune nimic, ultimul fiind acum trei săptămâni: „vă informăm că raportul de evaluare pentru prima etapă este în prezent analizat de departamentul de achiziţii al BERD, urmând ca, după avizarea acestuia, să fie stabilită data până la care firmele vor fi in­vitate să depună oferte în cadrul celei de-a doua etape. Procedura nu prevede un termen limită până la care Banca trebuie să se pronunţe cu privire la raportul de evaluare“. Cum ar veni, nu ştie nimeni nimic şi nici nu trebuie să ştie, fiindcă licitaţia n-are niciun fel de termen. Probabil, termenul e când va tăcea presa. Care presă nu va tăcea, aşa că s-ar putea să rămânem fără tramvaie noi.
În cursul zilei de astăzi, vom trimite o nouă solicitare Primăriei Arad, pentru a vedea dacă s-a stabilit cumva câştigătorul, din moment ce unul dintre ofertanţi face probe. Poate s-a declarat câştigător şi noi nu ştim. De asemenea, vom adresa solicitări şi celor de la CTP, pentru a vedea dacă s-a plătit vreun leu pentru aceste probe, dar şi pentru cele din 2011, despre care au uitat să ne informeze. Cât despre licitaţie, rămânem pe aceleaşi poziţii, nu vă faceţi pro­bleme.

Recomandările redacției