În intervalul iunie 2019 – mai 2020, ULAL Arad a formulat mai multe adrese către S.C. Compania de Apă Arad S.A. și către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canalizare Județul Arad (ADIAC Județul Arad), prin care a sesizat repetat cele două entități cu privire la necitirea lunară a contoarelor de branșament aflate pe domeniul public și la estimările lunare foarte mari, nereale ale consumurilor de apă rece, facturate de către Compania de Apă Arad S.A. utilizatorilor casnici colectivi prin nerespectarea art. 106, alin. (5), lit. a) care se referă la:
„Cantitățile efective de apă facturate se stabilesc astfel: pe baza înregistrărilor contorului de branșament, prin citire de către personalul împuternicit al Operatorului consemnată în cartea de evidență a consumului”, din „Regulamentul serviciului de alimentare cu apă și de canalizare din aria de competență a unităților administrativ-teritoriale membre ale «Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canalizare județul Arad», prevăzut de Legea nr. 51/2006, Legea nr. 241/2006 și Ordinul nr. 88/20.03.2007 al ANRSC.

ADIAC Județul Arad a cheltuit mulți bani publici cu publicarea acestui regulament atât în format electronic online, cât și în mai multe exemplare în format fizic cu coperți dure cartonate, spirală dublă metalică și 192 de pagini de hârtie.
„În ciuda sesizărilor primite de la ULAL Arad, precum și de la asociațiile de proprietari, Compania de Apă Arad S.A., a continuat să nu citească contoarele de branșament, să estimeze consumurile de apă de 2, 3, 4 ori consumul real și să factureze aceste consumuri nereale lună de lună utilizatorilor casnici colectivi. Prin acest mod de acționare, operatorul nu urmărește să egalizeze citirea consumului total de apă cu totalul citirilor proprietarilor și nici să minimeze aceste diferențe”, a precizat Dorina Lupșe, președinte ULAL Arad.

ADIAC Județul Arad a recunoscut încălcarea art. 106, alin. (5), lit. a) a propriului regulament de către operatorul serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare, Compania de Apă Arad S.A., dar nu a fost în măsură să precizeze nici o repercusiune a nerespectării regulamentului și nici să-și asume acest lucru și să sancționeze operatorul sau să-i impună citirea lunară a contoarelor de branșament aflate pe domeniul public. Singurul sfat oferit de către ADIAC Județul Arad a fost ca asociațiile de proprietari păgubite să acționeze în instanță operatorul serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare.
„Având în vedere problemele descrise mai sus, ULAL Arad s-a adresat repetat și celei mai înalte instituții a Guvernului la nivel local, Instituția Prefectului – Județul Arad, care surprinzător nu avut nici o luare de poziție și nu a întreprins nici o măsură legală față de nerespectarea legislației în vigoare de către autoritățile administrației publice locale. Singurul sfat oferit de către Instituția Prefectului – Județul Arad a fost ca asociațiile de proprietari păgubite să acționeze în instanță operatorul serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare”, a mai adăugat Dorina Lupșe.
Serviciile de alimentare cu apă și de canalizare sunt servicii de utilități publice, de interes general, care trebuie să fie cât mai eficiente și econome pentru utilizatori, dar care datorită estimărilor foarte mari a ajuns în Arad să coste și 34 lei/metrul cub de apă.

Recomandările redacției