În anul şcolar 2015-2016, Colegiul Național „Elena Ghiba Birta” Arad a fost beneficiarul proiectului Erasmus+ „Specialiști pentru un curriculum integrat”. Scopul proiectului a fost formarea și activarea unei echipe de cadre didactice abilitate în dezvoltarea competențelor cheie digitale și lingvistice de comunicare într-o limbă de circulație internațională prin integrarea directă, continuă și eficientă în procesul didactic a resurselor aproape infinite oferite de internet și de soft-urile educaționale.
În vederea atingerii scopului s-au derulat mai multe tipuri de activități. În cadrul a două mobilități,  un număr de doisprezece profesori au luat parte la cursurile  „CLIL- Methodology & ICT Tools for Teachers Working with CLIL” și „TEL: Technology Enhanced Learning” oferite de Executive Training Institute Malta.
„Această participare a fost o excelentă oportunitate pentru grupul de profesori de a se angaja în noi experienţe de învăţare – alături de cadre didactice de diverse specialități din țări precum Spania, Germania, Irlanda, Croația, Ungaria, Letonia, Lituania, Cehia, Polonia sau Finlanda – de a-și dezvolta competențe privind integrarea unor elemente de conţinut în limba engleză la diferite discipline, precum şi a instrumentelor IT în demersul didactic“, ne-a declarat Camelia Avramescu, managerul de proiect.
Activitatea de implementare la nivelul școlii s-a concretizat în folosirea elementelor CLIL și TEL în proiectarea didactică, în învăţare, în diverse tipuri de evaluare. „Folosirea acestor metode şi instrumente alternative a avut ca efecte directe promovarea învăţării şi predării persona­lizate, flexibile, stimularea entuziasmului pentru studiu într-o atmosferă de colabora­re, dar şi asumarea iniţiativei în procesul de învăţare, prin accesarea de acasă a exerciţii­lor sau site-urilor create de pro­fesori“, susţine Eugenia Groşan, directoarea colegiului. Rezultatele elevilor, produsele realizate de ei și feedback-ul primit au validat aceste demersuri didactice.
„Rezultatele proiectului sunt: o echipă de cinci specialişti CLIL; o echipă de şapte specialişti TEL; 20 de cadre didactice din şcoală formate pe tehnici şi strategii inovatoare de integrare CLIL şi TEL; două cursuri opţionale care integrează me­todologia CLIL; 200 cadre didactice formate în tematica CLIL şi TEL; 400 de elevi implicaţi în activităţi CLIL şi TEL; un ghid metodologic digital“, spune Laura Putnic.
Proiectul a însemnat atât o redimensionare a demersului didactic prin integrarea noilor tehnologii, prin asumarea implicării elevilor în actul învățării, cât și un pas spre deschiderea unei noi perspective asupra modului în care școala pregătește tinerii pentru provocările lumii contemporane.
(A.C.)

Recomandările redacției