Un sfert dintre mașinile care circulă în România au cel puțin vârsta… majoratului

0
349

În România și  autovehiculele, mai ales cele vechi, fac parte, din categoria marilor poluatori. O soluție ar fi și introducerea autovehiculelor electrice și dezvoltarea transportului public nepoluant. Dar una este dorința și alta este relitatea. Cum stăm? La acest moment avem în România mai bine  de opt milioane de autovehicule. Dintre acestea, imensa majoritate sunt, cum altfel, maşini la mâna a doua. Însă la o socoteală şi mai amănunţită, 2,5 milioane de  unităţi au vechimea cuprinsă între 11 şi 15 ani, iar 1, 93 milioane au vechimea între 16 şi 20 de ani, iar 810.000 de unităţi au vârsta mai mare de 20 de ani. Asta înseamnă că aproape trei sferturi din parcul auto din România este mult prea vechi. Adică, aproape trei din patru mașini. Pe lângă poluarea imensă, o maşină de 500 de euro implică şi alte pericole potenţiale: cum ar fi un sistem de direcţie sau de frânare nesigur, care ar putea ceda în orice clipă. Or, foarte multe dintre accidentele cu victime sau cu răniri foarte grave, care necesită îngrijiri medicale şi tratamente costisitoare, au la origine maşini care sunt destul de vechi. Ultima găselniță în materie de mediu a Uniunii Europene este Green Deal sau, dacă  vreți, Noua ordine climatică.  Sigur, acum altele sunt prioritățile. Însă, cu toate acestea România, ca de obicei, este prinsă cu …temele nefăcute. Așa că de aici și până la zero emisii de carbon este cale lungă. Pentru că da, asta este ținta, iar Ursula Von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat că acest obiectiv „este similar primului pas făcut de om pe Lună”. Așadar energii regenerabile, agricultură ecologică, reducerea emisiilor de carbon. Ultima statistică arată că în județul Arad erau înmatriculate  213.000 de autovehicule, dintre care  170.000 erau autoturisme. Cam o mașină la trei locuitori. În prima jumătate a anului curent, la nivel național, 2,4% din totalul mijloacelor de transport înmatriculate în prima jumătate a lui 2020, au fost cu motoare hibride și electrice, adică una din 42 de mașini. Asta în timp ce în județul Arad, procentul mașinilor hibride și electrice nou înmatriculate, în aceeași perioadă, reprezintă un procent subunitar din totalul înscrierilor. Adică una din 220 de unități. Oricum însă, în final va trebui  să schimbăm radical parcul auto. Pentru că viitorul transporturilor pare, cel puțin acum… electric. Totuși, până la Green Deal și primul pas pe… Lună, se vede că Europa întreagă nu este în stare să  ajungă la capăt cu problema Coronavirus. Iar în altă ordine de idei, Europa „contribuie” la poluarea globală cam cu o zecime. Marii poluatori nu sunt pe continentul nostru. Așa că, chiar dacă să presupunem că va fi redusă drastic poluarea, oricum reducerea va fi dintr-o zecime, nu dintr-un întreg. Revenind la problemele noastre se pun mai multe întrebări: unde vom  arunca, cum vom neutraliza autovehiculele second hand de acum și cum vom rezolva toate celelalte chestiuni, mai mult sau mai puțin administrative, rămâne de văzut. Totuşi, trebuie să admitem că acum, o maşină electrică  este o investiţie peste posibilităţile unui om cu venit chiar mediu. Cert este că aproape jumătate dintre mașinile care circulă acum în România sunt mai vechi de 15 ani.  În schimb suntem poluatori de  primă clasă…  Ceea ce este un risc imens, nu doar pentru mediu, ci și  pentru siguranța circulației și integritatea fizică imediată a oamenilor. Oricum am suci însă lucrurile, în final va veni nota de plată. Care este de presupus că va fi foarte usturătoare. Pentru cine? Cum oentru cine? Pentru noi toți.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.