Abordând ca tematici pianistica lisztiană și arta orchestrală a lui Piotr Ilici Ceaikovski,  Filarmonica proiectează  în  această seară, la ora 19.00, în Sala Cercului Militar, una dintre audițiile de excepție ale  stagiunii. Alese demonstrativ și interpretate  în aceeași seară de formidabilul pianist Mihai Ungureanu, Concertul nr. 1 în mi bemol minor  și Totentanz, ultima și cea mai paradoxală  dintre partiturile concertante semnate de cel mai influent pianist al secolului al XIX-lea,  sunt urmate de cea mai concentrată dintre simfoniile lui Piotr Ilici Ceaikovski, cea de a II-a, pe teme populare ucrainene.
Simfonia  op.15, unica partitură care îl plasează pe compozitor în  linia  naționalistă a marilor săi contemporani, revine după câteva decenii pe pupitrele orchestei simfo­- nice, la propunerea dirijorului Matei Corvin, în calendarul unei stagiuni în care se împlinesc 150 de ani de la dispariția lui Piotr Ilici Ceaikovski.
Un dirijor cu o bogată  activitate…
Matei Corvin s-a născut în 1953, în România şi a urmat studiile de specialitate la Liceul de Muzică din Bucureşti, la clasa de flaut îndrumată de Virgil Frâncu. Începe încă din anii de liceu o bogată activitate de scenă şi de înregistrări pentru Radioteleviziunea Română.
După absolvirea Liceului de Muzică a fost admis la Conservatorul Ciprian Porumbescu din Bucureşti, unde şi-a continuat studiile sub aceeaşi îndrumare. Perioada este marcată de un număr impresionant de recitaluri, pe scena de la Conservator, la Sala Radio şi Ateneul Român, de concerte solistice  realizate cu acompaniamentul orchestrelor Conservatorului şi Camerata şi de participări la Festiva­- lurile Internaţionale de la Bayreuth, Praga, Paris şi Barcelona. În 1976 a obţinut premiul I la Concursul Naţional de Muzică Românească.
După finalizarea studiilor la conservator, în 1976, a devenit  membru al partidei de flaut din cadrul orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu din Bucu­- reşti, unde a cântat sub bagheta unor dirijori renumiţi, precum Sergiu Celibidache sau Kurt Mazur. În această perioadă şi-a continuat activitatea concertistică, apărând pe scena Sălii Mici a Palatului şi la Ateneul Român, cântând ca solist cu orchestrele simfonice ale Filarmonicilor din Cluj, Sibiu, Timişoara, Braşov, Bacău, Ploieşti și Craiova. În paralel cu activitatea concertistică şi pedagogică  a devenit cola­borator permanent al emisiunilor Radioteleviziunii Române şi a asistat la cursurile de dirijat ale lui Sergiu Celibidache la Bucureşti şi Witold Rovitscki la Viena.
A părăsit România în 1983, devenind profesor de flaut în Franţa şi Germania. Nu a renunţat nici la cariera de scenă, susţinând recitaluri la Paris, Marseille, Cannes, Saint-Tropez, Hamburg şi Köln şi a început în paralel să ia lecţii de dirijat cu Erich Kluge, profesor de dirijat la Academia din Köln, apărând ca solist şi dirijor al Orchestrei de Cameră din Köln, într-un turneu de concerte pe Coasta de Azur.
În 1985 a reuşit să ocupe prin concurs poziţia de flaut solo al Orchestrei Simfonice din Cape Town, Africa de Sud, unde a cântat timp de 13 ani. A susţinut numeroase recitaluri, a înregistrat pentru Radioteleviziunea Sudafricană şi a apărut ca solist cu orchestrele simfonice ale Filarmonicilor din Cape Town, Bloemfontein, Cape Chamber Orchestra şi Cape Philharmonique, interpretând concertele im­- portante ale repertoriului pentru flaut. A predat la Conservatorul din Cape Town şi a fost invitat în numeroase ocazii să facă parte din jurii locale şi naţionale. În 1999 i-a apărut primul CD En Bateau, care s-a bucurat de un succes remarcabil.
În 1997 a fost numit profesor de flaut şi dirijat la Conservatorul din Stellenbosch, iar în 2001 i-a fost decernat titlul de Doctor de Filosofie în Muzica de către Universitatea din Cape Town.
După ce şi-a perfecţionat studiile de dirijat cu Bernhard Gueller (unul dintre cei mai renumiţi discipoli  ai lui Sergiu Celibidache), în anul 1997 a început o bogată carieră de dirijor. În anul 2000 a fost numit director muzical şi prim dirijor al orchestrei Cape Town Sinfonia, iar în 2001 director fondator şi dirijor al Cape Town Concert Orchestra. Este de asemenea director muzical şi prim dirijor al orchestrei simfonice a Universităţii din Stellenbosch. A colaborat cu majoritatea orchestrelor din România, printre care filarmonicile din Bucureşti, Iaşi, Bacău, Timişoara, Ploieşti, Sibiu, Craiova, Piteşti, Botoşani şi Râmnicu Vâlcea. În prezent colaborează cu orchestre din Africa de Sud, România, Ucraina, Bulgaria şi Italia şi are angajamente viitoare în Belgia şi Italia. Printre colaborările  sale de excepţie se numără concertul cu Luciano Pavarotti din Africa de Sud şi acela cu Filarmonica din Johannesburg, unde l-a acompaniat pe legendarul Pinchas Zukerman.
… și un solist elogiat de public
Solist concertist al Filarmonicii Oltenia, pianistul Mihai Ungureanu apare cu regularitate în viaţa muzi­cală a ţării şi în străinătate, atră­gându-şi elogiile publicului şi  ale criticii de specialitate. La 16 ani a debutat cu Mi bemolul de Franz Liszt, pe scena Filarmonicii craiovene, în anul 1977 a absolvit cursu­rile Liceului de Artă din Craiova, iar ca student al Academiei de Muzică din capitală, a beneficiat de îndrumările reputaţilor muzicieni Dan Grigore şi Ioana Minei. Din anul 1981 susţine o intensă activitate concertistică, colaborând cu toate orchestrele simfonice din ţară, deosebita sa prezenţă scenică fiind apreciată şi peste hotare.
În ipostazele de solist, interpret de muzică de cameră şi acompaniator, Mihai Ungureanu a concertat în centre culturale renumite din Europa, America (în S. U. A., Canada şi Brazilia a susţinut o serie de recitaluri de mare succes) şi spaţiul asiatic (Japonia, Coreea de Sud, Republica Islamică Iran). Este laureatul mai multor competiţii naţionale şi a fost distins cu Premiul ATM (Premiul Criticii Muzicale/1986). De asemenea, participă frecvent în juriile unor importante concursuri internaţionale. În calitate de director general (în perioadele 1990 – 2000 şi 2003 – 2009) şi de director artistic (între 2000 – 2003 şi 2012-2017) al Filarmonicii Oltenia, a întreprins şi organizat nu­meroase turnee peste hotare (în Italia, Germania, Franța, Elveţia, Spania, Gibraltar).
Mihai Ungureanu s-a implicat şi în realizarea unor valoroase înregistrări discografice la casa Electrecord – Bucureşti, promovând atât repertoriul autohton, cât şi pagini de referinţă din creaţia universală (George Enescu – Sonata a III-a în caracter popular românesc, cu violonista Luminiţa Rogacev; Johannes Brahms – Cvartet cu pian, împreună cu Ansamblul Trio Consonanţe – Craiova; Recital de violoncel Ioana Ostafi ş.a.). A imprimat totodată 2 CD-uri la Casa de discuri Bella Musica (Freiburg), care cu­prind: Joseph Haydn – Două concerte pentru pian, cu Orchestra de Cameră din Alicante, dirijor Alfonso Saura şi George Gershwin – Rhapsody in Blue si Concertul în Fa pentru pian, în compania Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Ba­natul – Timişoara, dirijor – Camil Marinescu. În anul 2004 a înregistrat, în Germania, la Casa de discuri Hasted-WDR 3, un CD Portret Pascal Bentoiu, în colaborare cu violonista Jenny Abel, sub conducerea muzicală a maestrului Horia Andreescu.
(C.P.)

Recomandările redacției