contoareULALA răspunde plângerilor locatarilor în ceea ce priveşte facturile mari la apă, prin propunerea unui nou aparat de măsurare a consumului de apă. O companie furnizoare de contoare de apă oferă o nouă modalitate de a evita diferenţele şi pierderile de apă, pentru a evita costurile care sunt peste puterile locatarilor la facturile de apă. Conducerea ULALA s-a plâns de preţul enorm plătit pentru apă rece şi apa caldă.
Conducerea Uniunii Locale a Asociaţiilor Locative Arad (ULALA) a informat asociaţiile de locatari arădene cu privire la cauzele pierderilor de apă cu care se confruntă la Arad.
Prim-vicepreşedintele ULALA, Vasile Arion, a adus în discuţie faptul că veniturile scăzute ale populaţiei nu sunt echivalente cu preţurile ridicate la apă şi duc la sărăcie şi la debranşări. Autorităţile locale trebuie să asigure şanse mai bune pentru asigurarea şi păstrarea unei locuinţe decente în cazul grupurilor vulnerabile. Astfel, au fost prezentate propuneri de reducere a costurilor la apă şi perfectarea contractelor de furnizare a utilităţilor şi serviciilor.
Pierderile sau diferenţele de apă pleacă de la calitatea inferioară a aparatelor şi accesoriilor şi de la mon­tarea defectuoasă a acestora. „Dacă nu se fac modificări la montarea maşinilor de spălat şi a instalaţiilor, se pierde multă apă. De aceea, e necesar să fie întreprinse verificări, cel puţin trimestriale, cu specialişti pentru a se vedea unde se pierde apă. La toalete sunt de vină bazinele şi bateriile vechi”, a spus preşedintele ULALA, Dorina Lupşe.
Astfel, una dintre problemele asociaţiilor de proprietari este pierderea de apă, care poate fi soluţionată prin contorizare la nivel de apartament, la apă caldă şi rece, prin citirea consumului pe contoare de apă cu ceas, astfel ca locatarii arădeni să plătească exact ceea ce consuma. „În fiecare lună, creşte preţul la apă, tot saltă preţul la fiecare factură. Panâ când vom putea plăti aceste sume enorme?”, a spus preşedintele a mai multor asociaţii de proprietari şi administrator de bloc.
Principalele cauze ce produc aceste diferenţe sunt lipsa de precizie şi exactitate. „Există precizie de tip, a, b, sau c, fiecare cu o exactitate mai mică sau mai mare. De asemenea, montarea incorectă a repartitoarelor ce duc la un consum mai mare, până şi la 50% mai mult. Consumul comun de apă este o altă problemă, consumul de apă la spălarea scărilor de bloc, la grădinărit etc., apă la care are acces femeia de serviciu, pentru că şi acolo apar pierderi. O altă cauză ar fi calitatea apei şi depunerea impurităţilor, neetanşarea vaselor de WC sau a robinetelor şi furturile posibile de apă”, a explicat Vasile Arion. Astfel, odată cunoscute cauzele problemei, ULALA , împreună cu compania de contoare de apă, au venit cu soluţii pentru problema pier­derilor de apă.
Directorul companiei furnizoare de contoare de apă a prezentat soluţii prin care să se facă economie la apa contorizată. „Printre măsurile ce se pot lua pentru a diminua diferenţele de consum este în primul rând, înlocuirea sau repararea aparatelor vechi de la toalete şi robinete, care produc aceste pier­deri de apă, pentru că sunt uzate. Dacă vechile aparate sunt instalate de douăzeci de ani, nu mai fac faţă, fiind depăşite fizic, datorită uzurii de atâţia ani. Un mai mic consum e garantat de integritatea sistemului, de starea robineţilor, a vaselor de WC, etc. Un alt mod de a scăpa de aceste pierderi ar mai fi şi implementarea sistemul de autocitire, prin care fiecare locatar sau familie urmăreşte şi înregistrează periodic consumul şi îl declară ”, a spus preşedintele companiei furnizoare, Cristian Vărşan.
Aceste îmbunătăţiri, ajutate de o bună întreţinere a sistemului şi aparatelor, spre exemplu protejarea contorului de îngheţ, promit să scadă cota facturilor şi să-i scutească pe arădeni de a arunca banii pe apa, pe care nici nu o folosesc. Conducerea ULALA doreşte să rezolve această problemă în mod legal şi eficient, pentru că există contestaţii în rândul locatarilor şi a asociaţiilor de locatari.
Claudia Gavra

Recomandările redacției