uvvgO delegație a Universității de Vest Vasile Goldiș a participat, între 17 și 19 septembrie 2014, la Conferința Academică Internațională cu tema Magna Charta Universitatum, organizată de celebra universitate din Uppsala (Suedia), care a avut ca sintagmă principală „Integritatea universitară în beneficiul societății”.
La această reuniune au participat 120 de universități de pe întreg mapamondul și ea a constituit un bun prilej ca rectorii și președinții de universități, alături de alte personalități științifice, să dezbată statutul actual al Magna Charta Universitatum – organism academic pe a cărui principii se bazează conducerea universităților la ora actuală.
Dezbaterile care s-au desfășurat în plen și pe sesiuni de atelier au fost susținute de personalități ale învățământului european și din întreaga lume, iar sesiunea intitulată „Integritate în peisajele universitare schimbătoare” a analizat relația dintre problemele de integritate și diversele contexte politice și sociale, modul cum se schimbă accepția integrității academice odată cu apariția unor noi structuri interesate și a unor cerințe sociale din ce în ce mai complexe asupra universităților.
Anders Ekström – președintele acestei sesiuni – profesor la Universitatea din Uppsala, a arătat că în contextul istoric actual, când diversitatea este o noțiune idealizată, ea trebuie să schimbe principiile de conducere ale învățământului în funcție de dezvoltarea economică și socială a zonei în care este situată.
Etica în învățământ și cercetare  
Un alt aspect al atelierelor sesiunii l-a constituit tema “Etica în învățământ și cercetare”  în care s-a dezbătut rolul cercetării științifice în etapa actuală, rol bazat pe etica umană, practicat printr-un cod de conduită care se adresează atât cadrelor didactice cât și studenților. Conform principiilor actuale, cadrele academice trebuie să stabilească standarde pentru întreaga societate prin puterea exemplului și prin studenți cu educație aleasă care să își asume roluri importante în societate. Cei care au luat cuvântul, printre care și Kees Schuyt, președintele Consiliului Național de Integritate al Cercetării din Olanda și Eva Egron-Polack, secretarul general al Asociației Internaționale a Universităților, au subliniat rolul eticii și al cercetării științifice în dezvoltarea actuală a universităților și au optat pentru un cod instituțional de etică în învățământul superior având ca punct central conduita cadrelor didactice și a studenților. Plecând de la aceste deziderate, reprezentanții studenților au propus elaborarea unei Magna Charta Studentium internațională, întocmită de studenți pentru studenți, care până în prezent nu este generalizată în învățământul academic, propunere susținută atât de președintele Uniunii Studenților de la Universitatea din Uppsala cât și de președintele Uniunii Studenților Europeni.

Recomandările redacției