„Unui astfel de primar nu îi stă bine în fruntea unui oraș de calibrul Aradului“ – Elena Gaja, una dintre cele mai rare voci de mezzosoprană pe care le-a avut România

2
8704

 

Elena Gaja, născută în 1946, la Brașov, a concertat cu toate orchestrele filarmonicilor de stat din România, inclusiv la Arad, de nenumărate ori. A cântat cu toate teatrele de operă din România, abordând întreg repertoriul scris pentru vocea de mezzosoprană, cântând inclusiv integrala ciclurilor de lied-uri scrise de Manuel de Falla. S-a remarcat prin tipul de voce rarisim de mezzosoprano-contralto, astăzi pe cale de dispariție, cu o coloristică și un vibrato care i-au adus admirația totală din partea publicului și a criticii de specialitate, fiind supranumită „viola da gamba”.

A absolvit cursurile Academiei de Muzică „Ciprian Porumbescu” din București la clasa celebrei soprane Magda Ianculescu.

 

În decembrie 1982 caștigă Marele Premiu la Concursul Internațional de Canto Bellini Caltanisetta, Sicilia, Italia, fiind astfel singura voce din România care câștigă această prestigioasă competiție pentru artiști lirici.

 

Pentru câteva decenii a fost solistă a Operei Naționale Române din Timișoara. S-a remarcat în spectacole extraordinare, alături de marii tenori de la Moscova și marile voci ale României. A făcut numeroase turnee în Rusia și țările fostei Uniuni Sovietice precum și în Ungaria, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Macedonia, Italia, Spania, Lituania, Finlanda, Austria, Franța etc, fiind supranumită în anii ’80 a treia „Carmen“ din Europa după Irina Arhipova și Elena Cernei.

 

Luându-și adio de la scenă în 1996 și-a continuat cariera susținând concerte, repertoriul abordat mergând de la arii de operă, arii sacre, oratoriu, lied până la tangouri, zarzuelas și muzică de film.

 

A sprijinit tinerele generații de artiști acceptând să predea canto la Facultatea de Muzică din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Este inițiatoarea și cea care a deschis noi porți tinerilor interpreți lirici promovând artiști români și cultura în Europa.

„Ce înseamnă o filarmonică pentru un oraș? Este cea mai însemnată parte a sufletului acelei urbe, este steagul României!

Afară se chinuie să înființeze filarmonici, acolo unde nu sunt, iar la Arad o desființează. Incredibil, îți stă mintea în loc! Arta este sufletul unui popor. Cum să te atingi de instituțiile de artă? Cine îți dă dreptul să strici ceva care nu este creația ta?!

Am înțeles… probleme cu bugetul local. Primarul Aradului nu are bani pentru salarii? Să studieze problema banilor, așa cum în secolul trecut arta a fost la mare preț. Să încerce să își facă datoria față de cei pe care îi reprezintă.

 

Nu au voie să se atingă de cultură, de filarmonică, de artiști. Nu știi să gestionezi banii? Te duci la sapă și îi lași pe alții care au fost la cursuri de management, să își facă treaba.

Primarul vostru are habar de când este înființată Filarmonica? Tu îți bați joc de o astfel de instituție, de oamenii care fac artă în acea superbă clădire, pe care nu ai construit-o tu?

 

Un partid politic care își leagă numele de desființarea unei filarmonici, precum cea de calibrul Aradului, sau care lasă artiștii pe drumuri, trebuie să dispară definitiv de pe scena politicii românești.

 

Încep să se miște lucrurile în teatrele din lume. În America Latină se înființează filarmonici, iar noi ce facem la Arad? Desființăm? Cu o asemenea gândire, unui astfel de primar nu îi stă bine în fruntea unui oraș de calibrul Aradului“, a comentat situația de la Arad, marea mezzosoprană a României, Elena Gaja.

 

2 COMENTARII

    • Cand ai fost ultima data la un concert de la Filarmonica? Ai habar pe unde se intra in sala de concerte? Ai habar cum arata filarmonica in interior macar? sau doar te-ai trezit vorbind?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.