Văcean rămâne la Filarmonică: este menţinut în funcţie de un zootehnist şi de un manager contestat şi el de angajaţi

0
428

vacean

Cu o zi în urmă, miercuri, la orele 15,00, a început în Sala Ferdinand a primăriei municipale procedura de reevaluare a activităţii din lunile octombrie-noiembrie-decembrie 2014 a managerului Filarmonicii de Stat Arad, doctor-compozitor-manager Alin Corneliu Văcean. Reevaluarea de miercuri a fost urmarea contestării de către dr. Alin Corneliu Văcean a rezultatului evaluării iniţiale, evaluare la care „a picat cu succes” şi al cărei rezultat l-a contestat (odată cu contestarea comisiei). În consecinţă, din noua comisie (de reevaluare), au făcut parte consilierul municipal Cătălin Lazurca -preşedinte, numit de Consiliul Local Municipal ca organism în subordinea căruia există şi evoluează Filarmonica (şi în „prima ediţie” a fost preşedintele comisiei), Albert Todor – managerul Filarmonicii de Stat Oradea (prezent şi în comisia primă), şi Florin Estefan – director general (interimar) al Operei Naţionale din Cluj-Napoca. Aşadar, pentru a se alcătui noua comisie, a fost înlocuit venerabilul dirijor Petre Zbârcea cu mult mai tânărul Florin Estefan.

„Lucrările” de reevaluare au începu în prezenţa unui public destul de numeros – vreo 35 de filarmonişti actuali  şi foşti şi cinci sau şase „străini” de Filarmonică, dar pasionaţi de muzică simfonică şi interesaţi de soarta Filarmonicii şi a artiştilor care o constituie. Ziarul nostru a fost prezent acolo şi a simţit „pulsul sălii”; absolut toţi cei prezenţi ca „public” voiau dispariţia lui Alin Corneliu Văcean din funcţia de manager şi din Filarmonică.

 

Uneori s-au depăşit limitele grilei de evaluare

Discuţiile membrilor comisiei cu managerul evaluat (reevaluat), au urmărit grila de evaluare, dar adeseori au depăşit limitele acesteia („… pentru a ne forma o imagine de ansamblu…” – Florin Estefan). În stilul care-l caracterizează, Alin Corneliu Văcean a prezentat toate evenimentele Filarmonicii în cele trei luni de activitate evaluată – concerte în sala Filarmonicii, în catedrala minorită şi două „ieşiri” peste graniţă – la Gyula, ca rod strălucitor al activităţii sale fără preget şi al muncii sale titanice la timona instituţiei. Consecvent cu sine pînă dincolo de orice putinţă de înţelegere, dr. Alin Corneliu Văcean a prezentat toate evenimentele ca pe mari succese, deşi când a trebuit să vorbească despre conflictele sale cu sindicatul şi cu majoritatea artiştilor din orchestră şi din cor a invocat… lenea acestora  (expresiile sale favorite: „… le-am deranjat zona de confort…” şi „… mai multă muncă pentru aceiaşi bani”).

 

În zona balamucului

N-a lipsit „partea artistică”, ba dimpotrivă, „contrele” dintre Cătălin Lazurca şi Văcean depăşind cu mult „zona de confort” a circului şi apropiindu-se pînă la atingere de „zona balamucului”. Spre exemplu, la afirmaţia managerului dr. că Filarmonica a concertat la Gyula de două ori, de fiecare dată în urma unei invitaţii, Lazurca a întrebat: „Care este contribuţia managerială a Filarmonicii în obţinerea acestor invitaţii?”. Răspunsul evaluatului reevaluat a fost de-a dreptul jignitor: „Zero! Ne-am mulţumit doar cu iniţiativa Primăriei!”. Întrebat fiind care este vizibilitatea concertelor Filarmonicii în presă, Văcean a răspuns că e mică, Aradul neavând nici presă şi nici cronicari de specialitate. În acelaşi fel a răspuns şi întrebării referitoare la parteneriatele Filarmonicii cu terţi şi cu media; managerul a nominalizat doar Liceul de Artă Sabin Drăgoi şi Primăria Arad, invocând „puritatea afişului”: „Nu avem parteneriate cu media sau cu alţii. Prefer un afiş curat, fără culorile partenerilor”, dar nu a amintit că numele său nu lipseşte de pe nici un afiş.

Disputa sa cu Cătălin Lazurca a degenerat, motiv pentru care a intervenit Albert Todor – managerul Filarmonicii de Stat Oradea, care i-a cerut celui evaluat (re…), să discute „… cu stăpânire. Nu discutăm la mişto!”.

La un moment dat, spre finalul „lucrărilor”, dr. Văcean s-a precipitat spre Cătălin Lazurca şi i-a spus fluturându-şi degetul (gest specific dealtfel), că are în legătură cu el un singur regret:  că nu l-a schimbat atunci… (n-am reţinut când, şi nici citatul exact – sonorizarea deficitară…).

În ansamblu, Cătălin Lazurca nu a reuşit să se impună ca împuternicit al unui organism public superior celui evaluat, ca om cu puteri publice obţinute prin delegarea puterilor cetăţenilor, şi a acceptat discuţia „de la egal la egal” cu un angajat al CLM pe care avea dreptul şi obligaţia de a-l supune evaluării, fără a avea obligaţia de a-i admite ieşirile inadmisibile (imputaţiile lansate de Văcean, printre altele: că nu frecventează concertele Filarmonicii şi că nu a făcut nici o lucrare de doctorat).

Tot în ansamblu, prestaţia dr. comp. mgr. Alin Corneliu Văcean a fost lamentabilă din toate punctele de vedere: s-a împăunat cu rezultatele muncii artiştilor din orchestră şi cor, i-a înjosit pe aceiaşi considerându-i leneşi (refuzul acestora de a renunţa la „zona de confort” şi refuzul aceloraşi de a munci mai mult pentru aceiaşi bani), vocea mândră cu care a spus că nu are parteneri media sau sponsori şi nici iniţiative în direcţia unor colaborări cu alte instituţii din ţară şi din străinătate (amintind însă o excepţie singulară: invitarea la Filarmonica Arad a unui cvartet de la Oradea), evitarea referirii la conflictele pe care le-a declanşat între el şi artişti prin comportamentul abuziv, dictatorial, şi prin atitudinea sfidătoare pe care o are (ultima dintre ele: „radierea” din comisia de examinare pentru anunţatul concurs de ocupare a unor posturi artistice în cor a singurului membru de specialitate, tocmai dirijorul corului – Robert Daniel Rădoiaş, pe motiv că acesta a ieşit din birou şi nu s-a mai întors, însă dirijorul corului declară că părăsit biroul nemaisuportînd insultele pe care i le arunca managerul).

A fost cu totul remercabil comportamentul asistenţei – care s-a abţinut de la orice gest sau acţiune care ar fi putut perturba buna desfăşurare a circului. A existat totuşi o excepţie şi aici: un domn din sală (nu era filarmonist, dar cineva l-a apelat domnule doctor), a dus comisiei (lui Albert Todor), două coli A4 pe care era ceva scris. După ce a citit, membrul juriului i-a făcut cetăţeanului semn să se apropie, ceea ce acesta a şi făcut, şi au discutat ceva cu glas scăzut (la ureche), moment în care dr. Văcean a izbucnit, ivocând faptul că publicul nu are dreptul să intervină în desfăşurarea evaluării (chiar dacă publicul acesta îi plăteşte salariul de manager nu tocmai mic – n.r.).

La plecare, toată asistenţa l-a aşteptat pe managerul reevaluat la ieşirea din Palatul Administrativ circa 15-20 de minute – dar nu a apărut, fiind probabil obosit după atâta muncă managerială şi de lupta dusă cu Lazurca, aşa că a pierdut ocazia de a primi felicitările artiştilor pe care-i manageriază şi care-i preţuiesc marile merite în cel mai înalt grad.

 

Cine sunt „specialiştii” care i-au dat notă de trecere lui Văcean?

Deşi preşedintele Comisiei de Cultură din CLM, Cătălin Lazurca, a făcut tot ceea ce a putut pentru a-l evalua corect pe managerul Alin Văcean, dându-i notele pe care le merită, ceilalţi doi membri ai comisiei au avut o altă părere. Dar să vedem cine sunt „specialiştii” care îi dau posibilitatea lui Văcean să rămână la conducerea unei instituţii de cultură. Unul dintre aceştia, Albert Todor, este adevărat, ocupă funcţia de director al Filarmonicii din Oradea, dar este de meserie… inginer zootehnist. Ziarul nostru a scris de câţiva ani de faptul că Albert Todor are specializarea pe care o are şi cu toate acestea, din motive care ne scapă, este invitat în continuare să facă parte din comisia de evaluare de la Filarmonică. Cu prilejul unei evaluări desfăşurate în anii precedenţi, când scaunul lui Văcean nu era foarte sigur, din cauza scandalurilor în care a implicat Filarmonica, gurile rele spun că Todor nu s-a prezentat la întâlnirea comisiei, pentru a-i da lui Văcean posibilitatea să mai rămână puţin la conducerea Filarmonicii. Managerul arădean a reuşit în cele din urmă să obţină o notă de trecere şi astfel şi-a continuat mandatul, spre nemulţumirea şi chiar disperarea multora dintre angajaţii Filarmonicii.

Cel de-al doilea „specialist” care i-a dat notă de trecere lui Văcean este baritonul Florin Estefan. Acesta este director interimar al Operei Române din Cluj Napoca. Nimeni nu-i contestă calitatea de bariton, problema este însă că la fel ca Alin Văcean, este contestat de către angajaţii instituţiei pe care o conduce. Potrivit Adevărul.ro, care citează Mediafax, mai mulţi angajaţi ai Operei au cerut Ministerului Culturii să revină asupra deciziei de numire a lui Florin Estefan în funcţia de director interimar, din cauză că ar fi fost dat afară de la examenul de doctorat ca urmare a faptului că ar fi copiat. Mai mult, contestatarii săi susţin că ar fi fost dat afară şi de la Operă de fostul director, din motive de indisciplină. În replică, acesta a declarat pentru sursele citate că acuzaţiile care i se aduc „sunt poveşti”.

În aceste condiţii, Mihai Dogaru, liderul Sindicatului Artiştilor Interpreţi din cadrul Filarmonicii Arad (SAIFA) ne-a declarat că „întotdeauna incompetenţa îşi dă mâna peste orice.” „La noi a fost o cultură a incompetenţei, iar incompetenţii se trag unul pe altul în căruţă. Toată lumea se plânge de incompetenţă, dar nimeni nu face nimic, nimeni nu vrea să o constate. Din punctul nostru de vedere, cei care cunosc cel mai bine situaţia sunt reprezentanţii autorităţilor locale, chiar dacă nu fac parte din Comisia de Cultură a CLM. Mă mir că la evaluare nu l-a întrebat nimeni pe domnul manager de procesele pierdute şi dacă din această cauză s-au adus sau nu prejudicii instituţiei. S-a insistat foarte mult să nu fie amintite alte evenimente în afara ultimelor trei luni ale anului trecut. Nu s-a ţinut însă cont că atunci a pierdut procesul cu studiul individual, iar angajaţii au fost în grevă timp de trei săptămâni. De altfel, şi-a prezentat programul ca şi cum ar fi fost înfăptuit, cu toate că nu s-a întâmplat acest lucru din cauza grevei”, a declarat Dogaru. Acesta a ţinut să menţioneze că şi în trecut evaluarea s-a făcut tot pe anumite perioade sau s-a ţinut cont doar de partea artistică, nu şi de cea managerială. „Toate acestea au fost făcute aşa pentru a se omite tot ce a fost în neregulă cu activitatea lui. E clar că de la început a existat o constantă a scandalului”, a încheiat Dogaru, nu înainte de a menţiona că sindicatul nu se dă bătut, urmând să pregătească o serie de acţiuni.

Lazurca îşi dă demisia din CLM

După ce a văzut că strădaniile sale de a rezolva problema de la Filarmonică sunt sortite eşecului din cauza celor doi „specialişti” care au făcut tot posibilul să-l sprijine pe Văcean, preşedintele Comisiei de Cultură din CLM a răbufnit pe Facebook. „Cam zece ore de discuţii, explicaţii şi negocieri, pe parcursul cărora alţi şase oameni s-au străduit din răsputeri, uneori cu ochii aproape în lacrimi, să mă convingă că un trepăduş submediocru, dar ambiţios şi răzbunător, trebuie să rămână manager al Filarmonicii. Zece ore la capătul cărora ceilalţi doi membri ai comisiei de evaluare, reprezentanţi onorabili ai onorabilei bresle a managerilor muzicali, şi-au coordonat în aşa fel notele încît orice notă aş fi dat eu, în limitele grilei de punctare, managerul să se aleagă cu o medie de trecere. Zece ore pe parcursul cărora, deşi şedinţa a fost publică, n-am văzut chipul nici unui consilier, fie el de la comisia de cultură sau nu. Zece ore la începutul cărora am văzut un viceprimar excedat, pentru ca la finalul lor să văd un viceprimar doar uşor dezamăgit. Cam asta ar fi: în privinţa Filarmonicii mi-e foarte greu să cred că voi mai face vreo declaraţie publică. Dacă există întrebări, ar fi bine să le adresaţi celor care, ani la rând şi evaluare după evaluare, au lustruit soclul micului trepăduş. Aceiaşi, mulţi dintre ei, care azi nici măcar nu sughiţă cînd rostogolesc în gură cuvinte mari precum cultură arădeană, capitală, douămiidouăzecişiunu”, a scris Lazurca.

Ulterior, a explodat bomba: Cătălin Lazurca şi-a dat demisia din CLM! Contactat telefonic, acesta ne-a declarat că a luat această decizie din motive personale, care au legătură cu profesia sa de scriitor. „Este o decizie pe care am luat-o în urmă cu câteva luni, pe care am amânat să o pun în practică pentru a duce până la capăt procesul evaluării managerului de la Filarmonică. Aveam de respectat o promisiune faţă de Filarmonică şi faţă de mine însumi, până la urmă. Deşi decizia era luată, pot spune că evoluţia de ieri (n.r.: miercuri), a grăbit lucrurile”, a spus Lazurca. În continuare, acesta a ţinut să precizeze că Văcean a fost apărat de breasla din care face parte, nu de politicieni. „Nu este o problemă politică. Din partea consilierilor a primit întotdeauna notele cele mai mici”, a ţinut să menţioneze Lazurca.

Astfel stând lucrurile, Alin Văcean rămâne deocamdată la conducerea Filarmonicii, asta dacă nu cumva consilierii locali vor respinge raportul de evaluare, însă se pare că aceştia se tem că vor fi daţi în judecată.

Eugen Puiu

Lucian Şerban

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.