Sute de solicitări pentru șomaj tehnic au fost depuse la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă. Asta, în mai puțin de două zile. Reprezentanții instituției susțin că gestionează cu greu valul de solicitări care, pe fondul pandemiei de COVID-19, nu se pot depune decât prin poșta electronică. Instituția este asaltată și de zeci de arădeni care vor să afle dacă patronii i-au trimis în șomaj tehnic. Există firme în care angajații nici n-au fost notificați personal că sunt scoși în șomaj tehnic.

După cum se știe, cererile și declarațiile pe propria răspundere necesare obținerii sprijinului oferit de Guvern, pe perioada stării de urgență, sub forma șomajului tehnic au putut fi depuse începând de miercuri, 1 aprilie.

Conform procedurii, angajatorii trimit online agenției (AJOFM), documentele necesare pentru obținerea fondurilor de la stat, în vederea acoperirii salariilor/veniturilor angajaților lor care se află în șomaj tehnic. Aceste fonduri pot fi solicitate pentru angajații cu contracte individuale de muncă înregistrate în REVISAL și care au fost suspendate conform Codului Muncii – Legea nr. 53/2003, până la încetarea stării de urgență provocată de COVID 19.

De precizat că, Certificatele de Situație de Urgență nu mai sunt necesare pentru obținerea șomajului tehnic pentru salariații angajatorilor care își reduc sau își întrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2.

Plata fondurilor necesare către angajatori se va face în termen de maxim 15 zile, iar plata angajatorilor către salariații aflați în somaj tehnic se va efectua în trei zile.

Precizăm că angajatul în șomaj tehnic va primi 75% din din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut și în perioada de șomaj tehnic îi vor fi achitate CAS, CASS și impozitele aferente.

Firmele care angajau acum câteva săptămâni își scot angajații în șomaj

După cum s-a preconizat, în șomaj tehnic pleacă angajați din compani mari, firme și chiar mediu bugetar. La Arad, potrivit informațiilor noastre, numărul solicitărilor este mare și cei mai mulți provin din sectorul industrial. În urmă cu puțin mai bine de o lună, industria avea nevoie de forță de muncă, iar patronii de firme nu găseau personal pentru mai multe posturi, pentru mai multe meserii. COVID-19 a schimbat brusc situația, iar perspectivele de viitor nu sunt deloc bune. Companii puternice au intrat în colaps și se așteaptă falimente în masă.

Am primit foarte multe cereri, poate sute. Colegele mele s-au ocupat de asta până seara, peste program. Deocamdată, nu știm de unde sunt cele mai multe disponibilizări pentru că, în documentația care trebuie depusă nu se precizează o obligație pentru menționarea CAEN-ului (cod pentru clasificarea pe domenii de activitate n.r). Ne sună și mulți arădeni care vor să afle dacă s-au depus și pentru ei solicitări pentru șomaj tehnic. Le-am explicat că nu noi trebuie să le spunem. Este de obligația firmelor, mai precis a compartimentelor de resurse umane să notifice personalul, chiar în scris de faptul că sunt trimiși în șomaj tehnic. Am fost foarte solicitați și pentru informații, telefonic și în scris“, a susținut Mihaela Jude, inspector superior în cadrul Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă Arad.

Tot de miercuri, 1 aprilie 2020, se pot transmite către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS), documentele necesare pentru obținerea fondurilor/sprijinului financiar de la stat pentru acoperirea veniturilor următoarelor categorii afectate de criza COVID 19: PFA – uri; Întreprinderi individuale; Întreprinderi de familie; Profesii liberale.

În categorie intră sportivii, respectiv cei cu contracte de activitate sportivă, antrenorii, arbitrii etc, precum și persoanele fizice cu drepturi de autor și drepturi conexe, cum sunt – scriitorii, compozitorii, fotografii și artiști plastici.

Condiția de bază pe care aceste categorii de persoane trebuie să o îndeplinească pentru a beneficia de sprijinul financiar de la stat este întreruperea activității ca urmare a stării de urgență determinată de COVID 19.

Depunerea documentelor, pentru pentru perioada 16-31 martie 2020, se face între 1-10 aprilie. Plățile ce vor fi acoperite din bugetul de stat, în cazul sportivilor sunt de 75% din drepturile în bani aferente contraprestației activității sportive, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut.

Recomandările redacției