Guvernul Ungariei lucrează la un studiu pentru prelungirea drumului expres M44 spre localitatea Sarkad din județul Békés și conectarea acestuia cu viitorul drum expres DX Oradea-Arad, care va uni Via Carpatica, din nordul Europei, spre coridorul IV european, către sudul continentului.

Prelungirea M44 de pe teritoriul Ungariei cu 61 kilometri de la Kecskemét prin Szarvas, Békéscsaba și Gyula a fost decisă, ca plan strategic de infrastructură al Guvernului de la Budapesta, încă din 2017, scrie ebihoreanul.ro.

Un comunicat al Consiliului Judeţean Békés a anunțat, la o zi după o întâlnire cu mai mulți oficiali guvernamentali din țara vecină, că se lucrează la un „studiu preliminar” în acest sens. Conform comunicatului dat publicității de CJ Békés prin agenția de presă MTI, în planul autorităților ungare este prevăzută „posibilitatea de conectare – prin prelungirea drumului expres M44 – a judeţului Békés şi în ansamblu a Ungariei cu drumul expres planificat de a fi realizat în regiunea Partium (România)”.

Între Salonta și Chișineu-Criș

Contactat de BIHOREANUL, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a confirmat existența planului de conectare a infrastructurii rutiere din cele două țări prin M44 și DX Oradea-Arad, precizând că interconectarea urmează să se facă între orașele Salonta (Bihor) și Chișineu Criș (Arad).

Pe teritoriul României, proiectul de realizare a DX Oradea – Arad, abandonat în urmă cu un deceniu de vechea Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), a fost preluat la finele anului trecut de la actuala Companie Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) de către consiliile județene Bihor și Arad și primăriile Oradea și Arad, la inițiativa președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan, în baza OUG 101/2020 ce permite administrațiilor locale să preia proiecte majore de la entități centrale, pentru evitarea riscului pierderii de fonduri europene, având în vedere că pentru acest proiect este asigurată finanțarea prin Programul Operațional Regional.

Valoarea estimată a DX Oradea-Arad, care va avea 119 km cu profil de autostradă, este de 1,38 miliarde euro, iar traseul său a fost deja aprobat pe 1 octombrie de CNAIR.

sursa: www.ebihoreanul.ro

Recomandările redacției