posturiDesele reforme care au avut loc de-a lungul anilor în învăţământ nu au reuşit să facă altceva decât să ducă sistemul aproape de prăbuşire. Aşa zisele îmbunătăţiri, venite dintre vârful Ministerului Educaţiei, cu numeroşii săi miniştri, au drept rezultat slaba promovare de la examenele naţionale, precum şi sutele de şantiere lăsate în paragină din cauza lipsei de fonduri şi a proastei coordonări.

Infrastructura şi rezultatele copiilor nu sunt însă singurele metehne ale sistemului de învăţământ. Personalul angajat din şcoli reuşeşte cu greu să facă faţă cerinţelor, asta în timp ce există profesori titulari care nu mai au la cine preda.

Lipsa personalului nedidactic şi a celui auxiliar din unităţile de învăţământ este rezolvată, ca multe altele, cu banii părinţilor. Într-un sistem public de învăţământ, susţinut, chipurile, pe banii statului, părinţii sunt cei care, prin intermediul asociaţiilor de părinţi, sunt nevoiţi să angajeze portari, îngrijitoare, paznici, femei de serviciu, spălătorese, bucătărese şi multe altele. Situaţia cea mai gravă o întâlnim în ciclul preprimar, acolo unde copiii de această vârstă sunt aproape neinstituţionalizaţi.

Una din soluţiile găsite de sindicate ar fi promovarea unui act normativ care să permită deblocarea posturilor didactice auxiliare și nedidactice din învăţământul preuniversitar de stat, având în vedere faptul că, printr-o decizie a Curţii Constituționale a României care a constatat că dispoziţiile Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcţionalităţii administraţiei publice locale, a numărului de posturi şi reducerea cheltuielilor la instituţiile şi autorităţile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor sunt neconstituţionale. „În aceste condiții, de la 12 aprilie 2014, prevederile declarate neconstituționale și-au încetat efectele, iar prevederile art. 22 ale O.U.G. nr. 34/2009 au fost repuse în vigoare, astfel încât măsura suspendării ocupării posturilor vacante se aplică posturilor didactice auxiliare şi nedidactice, ceea ce nu permite unităților de învățământ să încadreze personalul absolut necesar pentru buna funcţionare a unităţilor“, susţin liderii Sindicatului Democratic din Învăţământ Arad.

Aproape 25 de posturi cerute de la minister

Chiar dacă problema este departe de a fi rezolvată, în şedinţa Consiliului de Administraţie a Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad s-a analizat necesarul de posturi nedidactice, solicitate de unităţile şcolare şi, în baza deciziei unanime a Consiliului de Aadministraţie al ISJ, s-au selectat 24,75  posturi vacante blocate, pentru care s-a demarat procedura de deblocare şi s-a înaintat solicitarea către Ministerul Educaţiei Naţionale, în vederea deblocării. „Precizăm că în selectarea aprobării posturilor pe unităţi şcolare s-au avut în vedere în special unităţile şcolare pentru învăţământul preprimar, care au deficit de personal de îngrijire. Menţionăm că deblocare acestor posturi nu afectează bugetul alocat judeţului Arad“, ne-a declarat prof. Claudius Mladin, inspectorul şcolar general al judeţului Arad.

Urmează ca după primirea avizului din partea ministerului, autorităţile locale să dea avizul pentru organizarea concursului de ocupare a acestor posturi, de către unităţile vizate.

Recomandările redacției