Un director de școală din mediul rural, care a ales să rămână anonim, a explicat pentru EduPedu.ro cum birocrația imensă afectează activitatea școlară. Deși școlile din zonele rurale se confruntă cu lipsa de personal și resurse limitate, responsabilitățile birocratice rămân aceleași ca în școlile mari din orașe, ceea ce duce la o realitate în care multe dintre sarcini se îndeplinesc doar „pe hârtie”.

Directorul subliniază că profesorii sunt copleșiți de o listă nesfârșită de documente și comisii, împiedicându-i să se concentreze pe actul didactic. Comisia pentru Sănătate și Securitate în Muncă este doar un exemplu de proceduri care, de multe ori, sunt doar formalități. Profesorii sunt nevoiți să semneze documente care nu reflectă realitatea, din lipsa timpului necesar pentru a le respecta cu adevărat.

Birocrație comparată la nivel european
Directorul a participat la proiecte europene și a observat diferențe majore între modul în care birocrația este gestionată în alte țări europene și în România. În alte state, procedurile sunt eficiente și clare, în timp ce în România acestea sunt îngropate în dosare stufoase, pe care majoritatea angajaților din școli nu au timp să le citească, cu atât mai puțin să le implementeze corespunzător.

Lista interminabilă a documentelor școlare
Printre documentele care trebuie pregătite se numără mapa directorului, dosarul de decizii, organigrama școlii, planurile curriculare și rapoartele de evaluare. Aceste sarcini, împreună cu activitățile didactice și administrative, creează o povară considerabilă asupra personalului din școli.

Edupedu.ro face un apel către autorități pentru a reduce această birocrație inutilă și pentru a le permite profesorilor să se concentreze pe educație și pe elevi.

Recomandările redacției