În viitorul apropiat vor exista zboruri de linie și spre destinații europene noi

Ani de zile, incertitudinea a planat asupra Aeroportului arădean și pentru că nicio minune nu apărea la orizont, arădenii chiar își pierduseră speranța că acesta va mai avea activitate. A fost o perioadă moartă, nicio companie nefiind convinsă să înceapă o colaborare cu Aradul. În decursul anilor trecuți – fie aceștia chiar și morți din punct vedere al activității, la aeroport s-au făcut unele investiții în infrastructura aeroportuară, lipsa facilităților fiind un obstacol care a stat în fața revitalizării aerogării.
Acestea au constat în construirea unui terminal nou-nouț și apoi și modernizarea balizajului axial la pistă. Însă, cu toate acestea, aerogara arădeană nu reușea să reintre în circuit internațional și avea parte doar de promisiuni ce se dovedeau a fi deșarte. Și asta pentru că existau nereguli și nu se depuneau eforturi pentru închegarea de colaborări cu cu tour-operatori mari.
Abia din 2017, situația a început timid să se schimbe pentru Aeroportul nostru, prin introducerea curselor charter spre Antalya. Dar după un start bun, în 2018, tour-operatorii Prestige Tours Internațional și Christian Tour, în colaborare cu companiile aeriene au venit cu oferte pentru mai multe curse spre resorturile turcești.

2018 – anul schimbărilor/2019 – audit, corecții și verificări

Anul 2018 a fost anul schimbării pentru aeroport. Schimbarea a însemnat conducere nouă, noi investiții în infrastructură și formare de personal, precum și proomovare intensă. Odată cu schimbările au ieșit însă la iveală o serie de nereguli, iar repunerea aeroportului pe o direcție bună a implicat mari eforturi. „Când am preluat Aeroportul, acum șase luni, la capitolul reglementări existau mari probleme. Am avut «surpriza» să constat că, deși asta era activitatea de bază a Aeroportului, nu aveam o serie de certificări de la Autoritatea Aeronautică. Și anume nu eram certificați pe activitatea de handling, de pasageri și nici de rampă. Nici activitatea de Cargo nu a fost certificată. A trebuit să reiau aceste proceduri, întrucât certificările lipseau din anii 2014 – 2015. Oamenii văd activitatea comercială, că există zboruri și care sunt serviciile prestate. Dar în spate este activitatea noastră complexă, una strict reglementată. De reglementare se ocupă Autoritatea Aeronatutică, care la rândul ei este supervizată de către EASA – Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei. Autoritatea Aeronautică ne verifică prin audituri, iar în 2018 am avut patru astfel de audituri, care s-au lăsat cu un plan de acțiuni colective. De asemenea, reprezentanții EASA au venit și ne-au luat la întrebări. Ei nu sunt interesați că sunt la conducere de doar șase luni și întreabă ce s-a făcut de cinci ani de când sunt în vigoare toate reglementările. Astfel, pentru o activitate optimă, conformă reglementărilor cerute au fost necesare o serie de corecții. Motivele acestor probleme aparțin de trecut. Acum facem eforturi mari pentru a ajunge la o situație de normalitate“, a susținut Ovidiu Moșneag, directorul general al Aeroportului Internațional Arad.
Trebuie menționat că, Aeroportul Arad are personal redus, angajații trebuind să acopere mai multe atribuții. „Trebuie înțeles că, pentru a avea un aeroport funcțional, există o stuctură minimă și de personal și ca și buget, sub care nu se poate funcționa, indiferent dacă ai două zboruri sau 200 de zboruri. În aviație oamenii nu se formează peste noapte și sunt necesari ani de studii. La noi, o persoană face munca a mai mulți. Ar fi nevoie de 85 de angajați, dar noi suntem azi doar 52“, explică șeful Aeroportului.
În 2019, EASA va face primele audituri în România, urmând să aleagă aleatoriu două aeroporturi pentru auditare. În consecință, aerogara noastră trebuie să fie pusă pe linie dreaptă, din toate punctele de vedere.

Aeroportul Arad – certificare pentru bunuri, unică în Europa de Est

În 2018, Aeroportul Arad a avut parte de alte noi investiții. S-a realizat renovarea Terminalului I, terminalul vechi, care de 25 de ani nu a mai suferit nicio intervenție. Renovarea, începută din noiembrie și finalizată deja a presupus un aport financiar de 150.000 de lei. „Terminalul este în fază de autorizare ISU, ce presupune o investiție de 600.000 de lei. Aceasta trebuie să fie finalizată până în luna aprilie, ca în sezonul ce vine să fim în regulă. Vorbim de o investiție ce cuprinde un sistem întreg, anti-incendiu. Finanțarea este din resursele proprii ale Aeroportului“, a spus Ovidiu Moșneag.
Aeroportul nostru are atuuri puțin cunoscute care vor fi de acum mai bine exploatate. „Suntem singurul Aeroport din Europa de Est, până la cel din Cehia, autorizat pe mărfuri de tip «bunuri periculoase». Este vorba de o certificare aparte, pregătire profesională aparte, realizată în Elveția. Am găsit o nișă, pe care căutăm să o consolidăm. Și atunci vom fi noi cei care vom expedia tot ceea ce ține de bunuri periculoase.Trebuie să ne promovăm această calitate, unică în această zonă a Europei“, explică directorul Aeroportului.

Tour-operatorii anunță noutățile pentru viitorul sezon

Dacă acest an a fost unul bun, perspectivele de viitor sunt și mai bune, tour-operatorii Prestige Tours Internațional și Christian Tour au dezvoltat mai mult colaborarea cu Aeroportul. Arădenii și nu numai vor putea alege oferte spre o altă destinație turcească deosebită – Bodrum. „Am avut un an mai bun decât 2017, cu o predicție pentru 2019 – 2020 și mai bună. Dacă anul acesta am avut o destinație – Antalya, pe două frecvențe, anul viitor vom avea cel puțin patru Antalya, o Tunisia și posibil – Bodrum“, a anunțat Ovidiu Moșneag.
„Revitalizarea Aeroportului Internațional Arad, prin investițiile făcute a cântărit foarte mult în decizia de a opera zboruri charter cu plecare din acest oraș. În egală măsură, analiza făcută de compania noastră a luat în calcul, evident, și potențialul zonei. (…)Am avut solicitări de a ne extinde în Arad, demers pe care l-am făcut imediat ce a fost posibil din punct de vedere logistic. În 2018, Antalya a fost cea mai căutată destinație de vacanță, datorită raportului preț-calitate foarte bun, datorită facilităților din hoteluri și a celebrului all inclusive, concept creat de hotelierii turci. Arădenii s-au înscris perfect în această tendință, astfel că avioanele către Antalya au avut un grad de umplere de peste 93%“, a spus Raluca Hatmanu, director de Marketing si Comunicare al Christian Tour.
De asemenea, Raluca Hatmanu a mai precizat că se ia în calcul introducerea unui zbor cu destinație Grecia, însă deocamdată proiectul nu este conturat. Deocamdată, Tunisia este noua destinație pentru anul ce vine. „În 2019, Christian Tour aduce turiștilor arădeni o destinație nouă: Tunisia, țară către care va opera în perioada 12 iunie – 25 septembrie 2019, un zbor pe săptămână cu un avion al companiei Blue Air. Tunisia este o destinație complexă, perfectă atât pentru familiile cu copii, cât și pentru pasionații de istorie și pentru cei care-și doresc să intre în contact cu o cultură diferită de cea europeană. În ceea ce privește pachetele turistice, acestea includ bilete de avion, șapte nopți de cazare, regim de masă all inclusive, transferuri de la aeroport la hotel și retur, asistență turistică. Excursiile opționale se plătesc separat. Pentru un astfel de pachet, prețurile pentru un cuplu pornesc de la 800-900 de euro cu toate taxele incluse,pentru primele plecări. Ca de final de an, le mulțumim arădenilor care au ales Christian Tour și le recomandăm în continuare să aleagă cea mai sigură agenție de turism din România, cu o experiență de peste 21 de ani“, conchide Raluca Hatmanu.
Conducerea tour-operatorului Prestige Tours subliniază buna colaborare cu Aeroportul Arad și anunță noutăți pentru 2019. „Cifrele vorbesc de la sine în ceea ce privește anul 2018. Gradul de ocupare a fost de 99,2 la sută, fiind pe cursă 216 locuri ocupate. Sezonul începe pe 31 mai, cei care își stabilesc vacanța din timp, pot beneficia de tarife începând de la 399 de euro. Acest pachet presupune cazare la un hotel de cinci stele, servicii all-inclusive, taxă de aeroport și transfer. În această perioadă ofertele sunt extrem de avantajoase, acest tarif fiind pentru o ofertă early early-booking.
Mai mult, oferim turiștilor posibilitatea alegerii trasnferului de la Timișoara, Deva, Hunedoara și Oradea. Turiștii sunt așteptați în orice agenție pentru alegerea unei oferte avantajoase. Le mulțumim arădenilor că au ales să zboare prin agenția parteneră“, a spus Vlad Murariu, marketing director al Prestige Tours.

Tarom începe activitatea din martie

După negocieri intense, Aeroportul Arad arată că este capabil să aibă și zboruri de linie cu Tarom, compania începând colaborarea după 15 ani. Parteneriatul a fost deja parafat, iar Tarom vrea să perfecționeze personalul de la Arad.
„Vizavi de începerea colaborării cu Tarom, trebuie să spun că s-au făcut mari eforturi și am avut sprijin și din partea tot spectrului politic. Am semnat contractul de operare cu Tarom, cu activitate începând din martie 2019. E nevoie de un minim două luni de la lansarea primei curse pentru a pune biletele în vânzare și de asemenea, de o pregătire ce durează în jur de patru luni a personalului handling, pasageri și ticketing, pentru a se funcționa în baza procedurilor Tarom. Au fost comentarii răutăcioase vizavi de acest audit al Tarom. Trebuie să se înțeleagă că fiecare operator aerian are propriile proceduri și de aceea este necesară pregătire suplimentară. Angajații noștri sunt foarte bine pregătiți, activitatea este riguroasă și sunt cursuri de pregătire pentru tot personalul. Oamenii noștri se vor perfecționa și după procedurile Tarom, de la începutul lunii ianuarie 2019. Pregătirea se va face prin detașare la București“, a declarat Ovidiu Moșneag, directorul Aeroportului Arad.

Noi destinații în viitorul apropiat

Aeroportul va dovedi că își merită de drept titulatura de „internațional”, iar arădenii vor avea parte de surprize neașteptate. „Am avut întâlniri și cu cei de la Prestige Tour și am deja început discuțiile pentru activitatea pe 2020, întrucât pe 2019 este în mare parte stabilită. Pentru 2020 se vor introduce noi destinații cum ar fi Grecia și Egipt. De asemenea, am discutat cu unul dintre tour-operatori despre posibilitea introducerii unei destinații în sezonul rece, o destinație spre est, adresată celor care iarna doresc să își petreacă un sejur într-un loc cald. Acest gen de cursă mi-aș dori să fie introdusă din sezonul 2019 – 2020. Scopul meu, strategia noastră a fost de consolidare al acestor zboruri de tip charter și ulterior, să reușim să avem contracte cu operatori de linie, cum este Tarom. Cu Tarom vem negocieri și pentru curse externe, nu doar București. Inluderea în spaţiul Schengen ar fi un avantaj. Ca și destinații pe care ni le dorim pot spune doar că am discutat despre Italia și Germania“, subliniază Ovidiu Moșneag, directorul Aeroportului.

Mobilizare generală pentru revitalizarea Aeroportului arădean

Conducerea Aeroportului a prezentat cifrele de bilanț: „În cifre, pe 2018, am avut 2.885 de mișcări de aeronave, începând de la cele militare terminând cu charterele, adică: Cargo, zbor școală, zboruri individuale, etc. Media a fost de 10 zboruri pe zi. Numărul de pasageri care au zburat de pe Arad este de aproximativ 11.500. Bilanțul pentru mărfuri este de aproximativ 50 de tone. Este mai bine ca în 2017“, a punctat Ovidiu Moșneag.
În final, conducerea Aeroportului Internațional Arad a subliniat că relansarea și dezvoltarea Aerportului presupune o mobilizare generală.
„Aeroportul Arad poate fi exemplu că se poate, atunci când toată lumea pune mâna, indiferent de culoarea politică!Pentru că scopul este unul comun: să avem un Aeroport funcțional nu doar pe hârtie, ci real. Aeroportul generează pe orizonatală dezvoltare economică. Orice investitor care vine în regiune, are o listă și în primele poziții se află existența unui aeroport funcțional. Cu alte cuvinte, existența Aeroportului este crucială pentru dezvoltare economică. Le doresc arădenilor să fie sănătoși înainte de toate, să fie încrezători și să aibă o gândire pozitivă, pentru că viitorul sună bine!“, a conchis directorul Ovidiu Moșneag.

 

Sandra Stoler

  • Pazic Ion spune:

    s-a schimbat cel care ia salariul de director,..ăla dinaite a fost pasiv,..asta va fi tot asa ,doar ca acum la inceput are trimbită mare,…sint convins ca nu va fi nimic,…a fost nnumit alt sef acolit a lui Falcă,..

  • Filimon Felicia spune:

    Daca vestile in legatura cu aeroportul Arad, sunt reale, atunci este o speranta de bun augur pentru orasul nostru care a fost vaduvit de multe obiective, am fost practic morti pe activitati operationale, dar se intrevede o luminita la capatul tunelului si ne indreptateste sa pasim cu mai multa incredere si optimism in 2019. Fiind aradeni, vorbesc mai ales despre cei nascuti aici, orice realizare importanta ne bucura si ne face sa visam ca va deveni o locatie importanta pe harta tarii si ca sa citez cuvintele cuiva….care spunea.. *Sa traiti bine*, atunci faca se voia Celui de sus sa mai apucam unii sa vedem ca se traieste bine in Aradul care odata era apreciat si iubit…LA MULTI ANI ARAD!

  • Clau spune:

    Voi faceți curse în tunisia si antalia sau mai stiu eu pe unde ,acolo unde nu merge nici foamea vorba aia…de ce nu faceti curse săptămânale în europa,căci cu siguranta ar fi destui clienti..ce mișmacuri învârtiți oare?
    Uitati-vă unde lucrează și unde călătoresc cei mai mulți aradeni si introduceți curse întracolo,e simplu ca bună ziua,nu tre sa gândești mult pentru astfel de ideie..

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției