În 15 octombrie a fost dată în circulație varianta de viteză Vărădia, practic doar un kilometru de traseu feroviar nou care taie o curbă în localitatea Vărădia de Mureș pentru a permite trenurilor să meargă cu 160 km/h, scrie Asociația Pro Infrastructură.

Mutarea liniei cu 16 metri mai spre DN7 a durat 8 ani. Antreprenor leneș? Nu, stat slab și neinteresat de calea ferată. Cei care au recepționat proiectarea la CFR nu au știut, sau nu le-a păsat, că în cei 25 de metri dintre linia veche și DN7 era Cetatea Vărădia, un sit arheologic cu vestigii din trei epoci istorice: o fortificație dacică, o biserică din secolul XIII și o cetate medievală.

Și la o autostradă nouă o astfel de descărcare arheologică ar fi durat câțiva ani, dar mult mai puțin decât cei 7 ani necesari la Vărădia. După 6 ani de negocieri și bâlbâieli, artefactele au fost mutate începând din 2023 în 4 vagoane unde sunt expuse acum, într-un mic „muzeu” amenajat fix lângă sit, conform Pro Infrastructură.

Abia la început de 2025 constructorii au putut intra în pâine și abia acum trenurile trec pe traseul nou. Mai rămâne de pus în operă al doilea fir și în câteva luni coșmarul birocratic se va încheia în sfârșit.

Mai grav, nu este primul caz și nu va fi nici ultimul. Fie că vorbim de exproprieri, arheologie, relocări utilități, scoaterea din fondul forestier sau refacerea proiectelor greșite, incapacitatea administrativă, nepăsarea politică, subfinanțarea cronică și lipsa de presiune din partea societății românești țin loturile de modernizare a rețelei de căi ferate blocate cu anii. Iar acest lucru afectează economia, alungă călătorii și chiar pune în pericol siguranța și securitatea națională.

Foto: Daniel Avram

sursa: Asociația Pro Infrastructură

Lasă un răspuns

  • Locomotiv Uta spune:

    Exagerați!
    Nu s-a mutat nimic, ci s-a construit una nouă, performanță, nu la Vărădia, ci pe un traseu impresionant.

Recomandările redacției