Autorităţile locale se pregătesc de sărbătoare. Astfel, viceprimarul Aradului, Levente Bognar, şi directorul tehnic al Companiei de Transport Public Arad, Petru Cuvinean, au vorbit ieri, într-o conferinţă de presă, despre dezvoltarea economică care a avut loc în urmă cu o sută de ani când s-a circulat pe prima cale fe­rată electrificată din ţară.
Este vorba despre anul 1913, care este consemnat ca şi început al tracţiunii electrice în ţară, CFAP fiind prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume. Calea ferată avea rolul de a transporta ţăranii din Podgoria Aradului în oraş, pentru a-şi vinde marfa. Traseul conţinea trei segmente: Arad – Ghioroc, Ghioroc – Pâncota şi Ghioroc – Radna. La o sută de ani de la inaugurare, din vechiul traseu a mai rămas doar un segment, care este racordat la reţeaua de transport public, traficul realizându-se cu tramvaie.
„Ne putem mândri cu faptul că până în anul 1965 la Arad a existat singura cale ferată de tracţiune electrică din ţară. Apoi mai târziu odată cu construirea Combinatului Chimic s-a desfiinţat gara, iar linia a devenit una de tramvai urban. Dacă nu ve­nea Revoluţia, calea ferată era salvată, deoarece din anul 1985 au început demersurile pentru refacerea ei. În anul 1989 trebuia să treacă de ultima etapă, adică mai trebuia o semnătură, însă nu s-a mai realizat nimic”, precizează Petru Cuvinean.
La data de 1 ianuarie 1983, calea ferată a fost preluată de I.J.T.L. Arad (actuala Companie de Transport Public Arad). Aşadar, între anii 1983 – 1991, partea de linie funcţională între Pâncota şi Radna a fost exploatată de I.J.T.L. Arad. În octombrie 1991 se sistează activitatea pe traseul Radna – Pâncota ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a căi de rulare pentru siguranţa circulaţiei, traseul fiind preluat de autobuze. „În prezent, în locaţia din Ghioroc (depou), este iniţiat un muzeu în care se regăsec parte din dotările de bază ale acestei căi ferate: mate­rialul rulant (în parte refăcut), instalaţii tehnologice precum şi o expo­ziţie de fotografii amenajată în sala substaţiei de redresori, care are echi­pamentele originale din 1913. De ase­menea, în incinta depoului se păstrează atât calea de rulare cât şi reţeaua de contact în formă şi cu elementele constructive anilor 1905-1913. Sunt chiar şi stâlpii din beton armat, care au reprezentant o premieră pe atunci. Trei dintre vagoa­nele trenului au fost reabilitate la Astra”, a mai declarat Petru Cuvineanu.
Autorităţile locale arădene vor sărbători centenarul primei căi ferate electrificate în data de 11 noiembrie, între orele 10-11.30 când va avea loc un simpozion, pe această temă, apoi între orele 12-12.30 va avea loc dezvelirea machetei gării electrice. Evenimentul va avea loc în sala „Regele Ferdinand” din cadrul Palatului Administrativ. Între orele 12.30 -14.00 se va putea vizita depoul de la Ghioroc.
(C.U.)

Recomandările redacției