Consiliul de Export analizează posibilitatea deschiderii unor centre externe de promovare în Orientul Mijlociu, dar şi în China, India şi Rusia, a declarat, Manuel Donescu, secretar de stat în Ministerul Economiei.

‘În Consiliul de Export sunt analizate diverse opţiuni pentru a fi prezenţi cu centre externe de promovare atât pe piaţa Orientului Mijlociu, cât şi pe alte pieţe de mare interes cum ar fi China, Rusia sau India.(…) Avem în vedere lansarea a cât mai multe centre de promovare externă, însă finanţarea unor astfel de centre în UE este posibilă doar prin structuri asociative private sau firme. Acestea pot deschide astfel de centre, unde se pot organiza evenimente cu caracter temporar sau facilita contacte pe piaţă. Desigur, ne gândim şi la variante ca modelul german (AHK) sau austriac (WKO), în care, deşi coordonarea se realizează prin ministerul specializat, camerele de comerţ şi federaţiile industriale asigură reprezentarea, finanţarea fiind asigurată nu doar prin subvenţii, ci şi prin cotizaţii ale membrilor şi, bineînţeles, servicii plătite’, a explicat Donescu.

Acesta a precizat că Ministerul Economiei poate deschide centre de promovare în exterior, inclusiv cu subvenţie de la bugetul de stat, doar în ţări din afara Uniunii Europene.

‘O experienţă în acest sens o reprezintă Centrul expoziţional Sharjah, din Emiratele Arabe Unite, prin care s-a oferit astfel posibilitatea la peste 100 de firme româneşti să-şi expună oferta de export, pe timp îndelungat, pe o piaţă de mare interes, cea a Orientului Mijlociu’, a mai spus Donescu.

Secretarul de stat în ME a subliniat că pentru produsele agroalimentare, pentru cele bio, există o piaţă foarte bună şi, de aceea, se are în vedere o cooperare mai intensă cu Ministerul Agriculturii, care dispune de instrumente de promovare a exporturilor.

‘Dacă încercăm, sectorial, să dezvoltăm aceste centre nu facem nimic. Trebuie să avem o abordare comună. De aceea, mă gândesc la o organizaţie care să includă mai multe ministere şi să contribuim toţi la asta, pentru că ne-am puteam sprijini’, a mai afirmat Manuel Donescu.

Directorul general adjunct în Ministerul Economiei, Cristian Cutaş, declara, în februarie, că vinurile şi produsele agroalimentare româneşti vor fi promovate pe piaţa germană cu sprijinul Departamentului de Comerţ Exterior din Ministerul Economiei, care intenţionează să deschidă în acest an, în oraşele Ulm şi München, două centre de promovare.

„Intenţionăm să deschidem la Ulm, cu sprijinul celui mai mare distribuitor şi contractor de vinuri din Germania, prin care circulă circa peste 2.200 de soiuri, un centru regional de promovare a vinurilor româneşti. În luna iunie, premergător deschiderii acestui centru, împreună cu Biroul Dunării, vom avea la dispoziţie spaţii pentru promovare şi o degustare de vinuri româneşti. De asemenea, am stabilit într-o discuţie avută în luna noiembrie cu primarul din Ulm că vom face şi o săptămâna românească”, spunea Cutaş.

 

Recomandările redacției