fila

Filarmonica îi invită pe melomani în seara de 2 aprilie 2015, de la ora 19.00, la un program Mozart – Ceaikovski, dirijat de maestrul Roberto Salvalaio, o mixtură simfonică-vocal simfonică, ce mobilizează deopotrivă  ansambul orchestral şi corul academic, pregătit de Robert Daniel Rădoiaş.

Vesperae solennes de confessore K. 339 este o capodoperă a sfârşitului de secol XVIII, prezentă astăzi în repertoriul ansamblurilor din întreaga lume. Scrisă în 1780, a fost ultima partitură pe care Mozart a realizat-o pentru patronul său salzburghez, Hieronymus Colloredo, încadrându-se  în dimensiunile  temporale dar şi în canoanele de limbaj impuse de autoritarul şi autocraticul Arhiepiscop. Clădită pe textul a cinci psalmi, urmaţi de imnul Magnificat (Cântarea Maicii Domnului), lucrarea oferă un echilibru ideal între ansamblul coral, vocile soliste şi suportul orchestral. Partiturile vocale sunt preluate în această versiune de Mirela Cusursuz, Simona Zaharia, Ciprian Crişan şi David Buzgău, membri ai corului academic.

Ansamblul simfonic deschide însă seara de muzică printr-un autograf  Piotr Ilici Ceaikovski, Suita nr. 4, Mozartiana, un  omagiu adus genialului clasic, care adaptează materialul tematic mozartian gândirii secolului al XIX-lea.

“Este de neînţeles faptul că un număr mare dintre cele mai admirabile miniaturi mozartiene sunt puţin cunoscute nu numai publicului, dar chiar şi majorităţii muzicienilor” scrisese Ceaikovski în prefaţa partiturii sale, justificând-şi în continuare  demersul : “Autorul acestei suite, Mozartiana, doreşte să dea un nou impuls interpretărilor acestor mici capodopere, a căror formă succintă conţine frumuseţi fără egal.” Pentru cele patru numerele ale suitei, sursele de inspiraţie ale lui Ceaikovksi au fost Giga K. 574, Menuetul K. 355,versiunea lisztiană a imnului euharistic Ave Verum Corpus, K. 618 şi Variaţiunile K. 455, miniaturi pianistice, dedicate literaturii de salon.

Recomandările redacției