OLYMPUS DIGITAL CAMERAReprezentanţii Guvernului au anunţat că se lucrează la un pachet legislativ care să permită primăriilor să-şi completeze posturile vacante. Astfel, angajările în administraţia locală se vor face „unu la unu”, adică va putea veni un om pentru fiecare post lăsat liber şi nu „unu la şapte”, cum se întâmplă în momentul de faţă. În paralel, guvernanţii susţin că acum a venit rândul ministerelor să se restructureze.
Primarii din judeţ cu care am stat de vorbă în cursul zilei de ieri, aşteaptă cu nerăbdare să se dea drumul la angajări, în condiţiile în care, se confruntă cu o lipsă acută de personal. Rigididatea foştilor guvernanţi a mers până acolo încât nu s-au putut aduce oameni în primării nici pentru a acoperi posturile unice, ajungându-se la situaţii hilare în care atribuţiile unui contabil să fie preluate de un inginer agronom, iar cele ale unui tehnician constructor de un jurist. Edilii mai susţin că autorităţile centrale nu ar trebui să intervină atunci când vine vorba de angajări în primării, pentru simplul motiv că autorităţile locale ştiu foarte bine care sunt constrângerile bugetare şi nimeni nu are interesul să plătească salarii în dauna investiţiilor. „La Primăria Şiria avem dreptul să avem 43 de angajaţi, dar avem doar 34 de persoane. Nu spun că am avea nevoie de toţi, dar atunci când trebuie să angajăm o persoană, ar trebui să ni se permită să facem acest lucru. Sunt conştient că nu putem angaja foarte mulţi oameni, că nu am mai putea face investiţii în comună, am da toţi banii pe salarii, dar am avea nevoie de un tehnician sau de un inginer constructor. Tehnician constructor nu mai avem de şase ani, iar doamna ingineră e bolnavă, aşa că a trebuit să detaşăm un jurist să se ocupe de acest compartiment. De asemenea, am mai avea nevoie de cineva la resurse umane. Ne-au obligat să înfiinţăm acest compartiment, apoi nu ne-au mai dat voie să angajăm pe nimeni”, a declarat Valentin Bot, primarul comunei Şiria şi preşedintele Filialei Arad a Asociaţiei Comunelor.
Dieciul nu mai are contabilă de doi ani
Comuna Dieci a rămas fără contabilă în urmă cu doi ani, când ocupanta postului a murit. De atunci, cum nu s-au mai putut face angajări, pe post a fost detaşat un inginer agronom. „Contabilă nu mai avem de doi ani, de când a murit fosta contabilă. În locul contabilului semnează un inginer agronom şi ne mai ajută contabila de la liceul din Gurahonţ. Nu am mai putut face angajări, pentru că nu s-au eliberat sufi­- ciente posturi”, spune Ioan Chiu, viceprimarul comunei Dieci. Şi Ion Guţu, primarul comunei Birchiş, se plânge că are probleme mari cu două posturi, dar ar avea nevoie şi de alţi angajaţi. „Nu avem pe nimeni nici la control financiar preventiv, nici la Serviciu Personal, nici la Starea Civilă, nici la achiziţii publice. Controlul financiar preventiv nu poate fi făcut decât de o persoană cu studii superioare de specialitate. Acum avem un referent care face munca de contabil. Aşteptăm să vedem ce se va întâmpla acum, după ce reprezentanţii Guvernului au anunţat că se pot face angajări. Din câte am înţeles, vom avea nevoie de multe documente şi de aprobare de la Bucureşti”, susţine Guţu. Acesta mai povesteţe că în 2012, Primăria Birchiş a rămas jumătate de an fără casier care să încaseze taxele şi impozitele, astfel încât a fost trimis să presteze această muncă şeful Serviciului pentru Situaţii de Urgenţă. „A fost foarte greu să găsim pe cineva. Eu, vicele şi secretarul eram incompatibili. Deşi avem 15 angajaţi, doar şapte lucrează efectuv la Primărie, restul sunt încadraţi la extrabugetari, aici intrând paznicul de noapte, paznicul de păşune, tractoriştii. Ne descurcăm foarte greu. Aceste lucruri nu ar trebui să ţină de Guvern, ci de autorităţile locale, care ar trebui să se descurce în limita numărului de posturi aprobate”, a mai spus Guţu.
Ioan Bercea, primarul comunei Craiva, susţine că ar avea nevoie de încă patru sau cinci oameni care să lucreze în Primărie, dar s-ar mulţumi şi cu trei-patru. „Avem nevoie de contabil, de cineva care să lucreze la Registratură, la Urbanism, de casier, de inginer topograf şi informatician. Multe sunt posturi unice. Ne descurcăm foarte greu cu doar cinci angajaţi, pe lângă primar şi viceprimar”, a declarat Bercea.
Primăria Pecica funcţionează cu foarte multe posturi blocate
La rândul său, Petru Antal, primarul oraşului Pecica, susţine că în cadrul primăriei pe care o conduce există mai multe posturi unice neocupate. Pentru ca instituţia să poată funcţiona în condiţii normale, posturile ar trebui deblocate. „În mod normal avem 131 de posturi, dar doar 95 sunt ocupate. Avem nevoie de un om la taxe şi impozite, unul la executare silită, la Serviciul Agricol sunt două posturi blocate, la proiecte europene avem nevoie de o persoană, la Domeniul Public de trei persoane, la Protecţia Civilă avem un post vacant, la Urbanism un post, iar la contabilitate tot un post. La Poliţia Locală am avea nevoie de şase oameni, pentru că au plecat mulţi atunci când au scăzut salariile şi nu am mai putut angaja alţii. De asemenea, am mai avea nevoie de un jurist. Acolo unde avem posturi unice trebuie neapărat să angajăm. Pentru a ne putea descurca, am fost nevoiţi să detaşăm oameni de pe alte domenii să acopere posturile deficitare. Dar este greu. Cineva care lucrează în domeniul financiar nu e calificat să supli­nească pe cineva de la Serviciul Agricol şi nici invers, unde mai pui că persoana respectivă trebuie să se ocupe de două servicii”, spune Antal.

Recomandările redacției