nadlac Fermieri din Nădlac au apelat la Comisia Europeană pentru a le ajuta soluţionarea problemei privind construcţia Autostrăzii Arad-Nădlac care taie accesul la 60% din terenurile lor agricole.
Fermierii din Nădlac se confruntă cu o problemă uriașă, deoarece autostrada planificată (A1), co-finanțată din fonduri europene nu are în vedere construirea unui drum de trecere peste autostrada care ar fi potrivit pentru utilaje agricole. „Autostrada va reduce practic accesul fermierilor la 60% din terenurile lor agricole. Autostrada leagă Nădlac și Arad și face parte din Coridorul IV Pan-European care se conectează cu rețeaua de autostrăzi din Ungaria la Nădlac. Asociaţia Producătorilor Agricoli Ţăranul Nădlăcan a apelat la diverse instituții din ţară responsabile pentru situație. Deși autoritățile române au recunoscut consecințe negative pentru comunitatea locală și necesitatea pentru construirea de trecere pentru fermieri, nici o soluție concretă nu a fost oferită. Autorităţile Române nefiind capabile să rezolve problema, Asociaţia Producătorilor Agricoli Ţăranul Nădlăcan a cerut Comisia Europeană pentru a facilita rezolvarea problemei. Comisia European+ a recunoscut consecinţe grave pentru comunitatea locala si a cerut autorităţile române sa dea explicaţii și să propună planul de rezolvare acestei situaţii”, a spus Teodor Gheorghe Porubszki, preşedintele Asociației Producătorilor Agricoli „Țăranul Nădlăcan”.
Fondul funciar agricol al oraşului Nădlac cuprinde aproximativ 12.500 de hectare, pe care autostrada le-a împărţit în două părţi și anume: 40% reprezentând teren de fertilitate slabă și medie se află în partea accesibilă, iar 60% reprezentând teren de fertilitate ridicată se află în partea blocată de către autostradă. Specificitatea muncilor agricole presupune deplasarea pe aceste terenuri agricole cu utilaje agricole speciale, a căror caracteristici tehnice, dimensiuni şi gabarit, le face dificil de manevrat şi nu permite deplasări pe distanţe mari. „Neţinând cont că oraşul Nădlac este un oraş agricol şi ignorând nevoile specifice ale acestei ramuri a economiei, proiectantul nu a prevăzut nici o trecere agricolă, singura trecere existentă este pe  un drum județean DN 709J pe care nu au acces utilajele agricole. Planul inițial, cel care a fost adus la cunoștința agricultorilor și care se află la Primăria Nădlac există prevăzută o subtraversare a autostrăzii pe structura DN709J, care ulterior s-a transformat în supratraversare în forma literei S. Efectele acestei situaţii au un impact negativ major asupra agricultorilor din Nădlac. Autostrada va bloca accesul agricultorilor nădlăcani la 60% din terenuri agricole astfel afectând grav economia locală, ducând la costuri de exploatare majorate şi nu în ultimul rând la scăderea locurilor de muncă în agricultură. Menţionăm că principala resursă economică a majorităţii populaţiei, de peste 8.000 de locuitori ai Nădlacului, o constituie exploatarea pământului. De exemplu, în Ungaria, pe 25 de kilometri din autostrada Coridorului IV Pan-European, există şase traversări pentru agricultori, în timp ce pe tronsonul cuprins între frontieră (Nădlac) şi Pecica, de 20 de kilometri, nu există nicio trecere agricolă, singura trecere existentă este pe un drum județean DN 709J pe care nu au acces utilajele agricole, în același rând traversarea sa este îngreunată pentru utilaje agricole din cauza fermei sale (supratraversare în forma literei S)”, mai susţine Teodor Gheorghe Porubszki.

Recomandările redacției