În acest moment producătorii pot oferi legal mai puțin dintr-un produs care rămâne la același preț, fără să fie afișat acest lucru,  însă lucrurile s-ar putea schimba.  Premierul Marcel Ciolacu anunţă că urmează să fie elaborată o reglementare în baza căreia producătorii vor fi obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj în cazul în care au redus gramajul unui produs. Prim-ministrul a precizat că fenomenul este tot mai prezent în statele europene, inclusiv în România. „Unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor! Este de fapt o scumpire «camuflată», nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător. Cer tuturor autorităţilor de control din România să intervină urgent! Iar, în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă preţul produsului a rămas neschimbat. Şi, evident, sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii”, a precizat Ciolacu. Companiile pot oferi legal mai puțin dintr-un produs care rămâne la același preț .

Gramaj mai mic, preț la fel de mare – este noua metodă prin care producătorii români maschează scumpirea produselor. Sau, altfel spus, înșeală consumatorii. Iar mulți dintre clienți nici nu observă că produsele „au intrat la apă”.

Mai grav este faptul că, deși fenomenul a luat amploare în ultimele luni, autoritățile nu par să ia nicio măsură. În Coreea de Sud și Franța, de exemplu, producătorii riscă amenzi dacă nu specifică pe etichetă că produsul lor s-a micșorat.

Românii au observat din ce în ce mai des un fenomen care le dă bătăi de cap de mult timp străinilor și anume scăderea gramajelor mai multor produse. Prețul, însă, rămâne la fel. Sau e chiar mai mare.

-„Da, am observat. Nasol, normal, aiurea”.

O simplă căutare în cataloagele online ale supermarketurilor ne arată că transformarea există și la noi în magazine.

După revolte ale consumatorilor, în străinătate s-au luat măsuri împotriva mecanismului de shrinkflation. Producătorii sunt obligați să specifice pe etichetă că produsul lor s-a micșorat.

De exemplu, în Coreea de Sud producătorii care nu respectă această regulă riscă amenzi mari între 3.000 și 7.500 de dolari. Același lucru se întâmplă și în Franța, acolo unde producătorii sunt obligați să își anunțe clienții că produsul lor a suferit modificări. La noi, autoritățile nu par interesate de subiect. Conform legii, dacă producătorul trece pe ambalaj cantitatea corectă, acesta poate să modifice produsul în orice fel dorește. Cristian Păun, profesor de economie: „Trebuie să verificăm și să fim foarte atenți totdeauna ce cumpărăm, nu doar în aceste momente. Tot timpul trebuie să ne informăm și este obligația consumatorului să se informeze”.

Inclusiv în Ungaria se pregătește un proiect de lege împotriva fenomenului shrinkflation.

Sursa digi 24

Lasă un răspuns

Recomandările redacției