imperioContractul semnat între reprezentanţii RATB şi Astra Vagoane Călători Arad, pentru producţia tramvaielor Imperio, a fost luat la purecat de inspectorii Corpului de control al primului-ministru, care au descoperit o serie de nereguli, astfel încât au anunţat că vor sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie. Verificările au fost făcute la cererea lui Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, care a avut serioase îndoieli cu privire la legalitatea contractului cu pricina.
Sinteza raportului Corpului de control, publicată pe site-ul Guvernului, demască numeroase fapte reprobabile săvârşite de conducerea RATB. În ceea ce priveşte contractul cu Astra Vagoane Călători, în raport se arată că „Regia Autonomă de Transport Public Bucu­reşti a încheiat, în data de 25.01.2011, un contract de asociere cu SC Astra Vagoane Călători SA, prin care părţile s-au obligat să retehnologizeze şi să amenajeze un flux tehnologic pentru producţia de tramvaie moderne cu podea 100% coborâtă (denumite «Imperio») la punctul de lucru Uzina de Reparaţii «Atelierele Centrale» din cadrul Regiei, la un cost de producţie estimat la 1.600.000 de euro. La nivelul Regiei nu se cunoaşte cum a fost stabilită oportunitatea asocierii, întrucât nu a fost identificat niciun document din conţinutul căruia să reiasă efectuarea unui studiu de fezabilitate în acest sens. Până la momentul semnării contractului de asociere, Regia Autonomă de Transport Bucureşti proiectase şi fabricase un tramvai modern cu podea parţial coborâtă 60%, denumit «Bucur», care a răspuns cerinţelor de trafic şi de exploatare din Bucureşti, la un cost de producţie de aproximativ 800.000 de euro.” Mai mult, echipa de control a descoperit că persoana care a semnat contractul, în calitate de director al Uzinei de Reparaţii „Atelierele Centrale” din cadrul Regiei, a fost Mihai Scarlat, care, conform raportului, între 1 septembrie 2011 şi 11 octombrie 2011, a lucrat simultan, atât la RATB, cât şi la Astra. Autorii raportului mai arată că procedura de alegere a asociatului a fost derulată de RATB în mod netransparent, realizându-se un studiu de piaţă formal. „Imediat după primirea răspunsului de la SC Astra Vagoane Călători SA, dar înainte de a primi răspunsuri la scrisorile de intenţie de la alţi producători de tramvaie, reprezentanţii Re­giei Autonome de Transport Bucureşti au hotărât, în data de 24.01.2011, încheierea contractului de asociere în participaţiune cu SC Astra Vagoane Călători SA, fără să motiveze de ce nu au fost iniţiate negocieri şi cu alţi producători de tramvaie. Asocierea a fost aprobată la nivelul SC Astra Vagoane Călători SA în data de 01.09.2010, anterior datei când Regia Autonomă de Transport Bucureşti a transmis scrisorile de intenţie către producătorii de tramvaie”, se mai arată în raport.
Echipa de control a stabilit că producţia tramvaiului Imperio urma să se realizeze, potrivit contractului, la „Atelierele Centrale”, cu toate că uzina se află în proprietatea publică a municipiului Bucureşti, astfel încât ar fi fost necesară aprobarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti. „Din adresa Primăriei Sectorului 2 nr. 36018 din 07.05.2012, transmisă Regiei Autonome de Transport Bucureşti, precum şi din Nota de constatare nu­mărul 843, din 31.08.2011, întocmită de către Poliţia Locală a Sectorului 2, rezultă că SC Astra Vagoane Călători SA a efectuat lucrări de construcţii la imobilul ce a făcut obiectul asocierii, fără respectarea prevederilor legale impuse de Legea numărul 50/1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii”, mai spun membrii Corpului de control.
Fals intelectual şi abuz în serviciu
În încheiere, autorii raportului, vorbesc şi despre o posibilă încadrare juridică a faptelor săvârşite de mai marii RATB. Astfel, omisiunea prezentării faptului că RATB dispunea de capacitatea tehnică de a construi independent un model de tramvai asemănător, la un preţ mai mic, a fost catalogată ca fiind fals intelectual, pentru că astfel s-a alterat adevărul, pentru că membrii Consiliului de Administraţie au fost induşi în eroare. „Fapta reprezentanţilor Regiei Autonome de Transport Bucureşti, de a-şi exercita în mod defectuos atri­buţiile de serviciu, respectiv de a în­cheia în numele Regiei Autonome de Transport Public Bucureşti, contractul de asociere în participaţiune cu SC Astra Vagoane Călători SA, cu încălcarea art. 11 alin. (1) lit. a) şi art. 12, alin. (3) din Legea numărul 213/1998, privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 123 alin. (1) şi (2) din Legea Administraţiei Publice Locale numărul 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, având ca urmare tulburarea gravă a activităţilor Regiei, respectiv derularea unei proceduri netransparente de alegere a asociatului, renunţarea la portofoliul tehnologic al Regiei, privarea Regiei de folosinţa spaţiilor predate către asociere, afectarea interesului municipiului Bucureşti privind rea­lizarea în condiţii de eficienţă şi eficacitate a serviciului de transport public în comun, precum şi obţinerea unui avantaj patrimonial de către SC Astra Vagoane Călători SA poate întruni elementele constitutive ale infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, în formă calificată”, se precizează în raport.
Valer Blidar, acţionarul majoritar şi preşedintele SC Astra Vagoane Călători SA, nu a putut fi contactat în cursul zilei de ieri, pentru a-şi prezenta punctul de vedere.

Lasă un răspuns

  • Marian spune:

    Sigur nu sunteti aradean domnule Serban! Asta reiese din modul in care scrieti despre orasul acesta. Ce citesc aici e un fel de ‘executie’ a societatii aradene care face tramvaiele si a celor ce lucreaza acolo. Reiese clar din articolul dvs ca acolo sunt o mana de corupti, smecheri si spaguitori. Situatia e certificata de oamenii domnului prim-ministru, un om echidistant, corect, curat, necorupt, a carui cuvant si credibilitate valoreaza mai mult ca a oricarei instanta din lume.

Recomandările redacției