OLYMPUS DIGITAL CAMERAPlanul integrat de revitalizare a zonei protejate din municipiul Arad ridică numeroase semne de întrebare, conform reprezentanţilor Consiliului Local Civic (CLC).  Planul, realizat de specialişti români şi străini în cadrul Proiectului Vito, prevede realizarea mai multor parcări subterane şi supraterane în zona centrală, însă unele dintre acestea au fost supraevaluate în comparaţie cu indicatorii tehnicoeconomici pentru estimarea costurilor. Astfel, în ceea ce priveşte parcările subterane, un loc a fost estimat la 10.000 de euro, iar în ceea ce priveşte parcările supraterane, la 15.000 de euro. Or, autorii studiului au anunţat că în Piaţa Catedralei-Parcul Reconcilierii trebuie să se facă 750 locuri de parcare subterane, lucrarea fiind estimată la 11.250.000 euro. Făcând un simplu calcul rezultă că locul de parcare va costa 15.000 de euro, nu 10.000. În Piaţa Avram Iancu urmează să se facă o parcare subterană de 300 de locuri, evaluată la 4.500.000 de euro, deci şi aici locul va costa 15.000 de euro. La fel se întâmplă şi cu parcarea de 200 de locuri, de pe strada I.C. Brătianu, estimată la 3.000.000 de euro şi cea din faţa Primăriei, estimată la 9.000.000 de euro, unde vor apărea 600 de locuri de parcare. În ceea ce priveşte parcarea supraterană de pe strada Mircea Stănescu, aceasta va avea 1.200 de locuri şi va costa 12.000.000 de euro, adică 10.000 de euro pentru un loc de parcare. „Există neconcordanţe între valoarea totală a unor parcări şi valoarea estimată a unui loc de parcare. De ase­- menea, nu putem să nu observăm că toate aceste parcări se vor face între Catedrala Veche şi Catedrala Nouă. Pe o distanţă relativ mică se vor face mai multe parcări mari. Mai trebuie avut în vedere faptul că numărul mare de maşini din zona centrală a apărut din cauza faptului că aici funcţionează o serie de instituţii importante. După o anumită oră, nu mai sunt probleme, deci înainte de a construi parcări trebuie avută în vedere şi această variabilă. Nu mai vorbesc de faptul că în faţa Primăriei au fost făcute amenajări în cadrul proiectului BERD. Acum ce facem? Spargem tot? Nu contest utilitatea acestor parcări, dar trebuie făcută o analiză serioasă. Or, Primăria Arad a făcut un studiu de trafic după ce proiectul BERD era pe jumătate finalizat. La fel cum un medic ar pune un diagnostic la doi ani după ce bolnavul a fost operat”, a declarat Dan Artimon, vicepreşedintele CLC.
Un alt aspect semnalat de Artimon vizează înfiinţarea a două agenţii, Agenţia de Dezvoltare a Zonei Centrale a Municipiului Arad şi Agenţia de Revitalizare Urbană – Centrul Istoric Arad, cărora nu le înţelege rostul. „În ceea ce priveşte Agenţia de Revitalizare Urbană – Centrul Istoric Arad se vorbeşte de un mic secretariat, cinci-şapte specialişti formaţi în domeniu, care vor lucra cu echipamente hard şi soft necesar implementării activităţilor. Va mai exista mobilier de birou şi o sală de întâlniri. La capitolul costuri se vorbeşte despre 1.500.000 de lei, doar în primul an, aici intrând echipamentele şi salariile. Să zicem că se angajează zece persoane, iar cu 300.000 de lei se cumpără echipamentele necesare, reiese că rămâne 1.200.000 de lei pentru salarii, adică un salariu de 10.000 de lei pentru fiecare persoană. N-am înţeles rostul unei astfel de agenţii, indiferent de unde provine finanţarea”, a mai spus Artimon. Vicepreşedintele CLC a ţinut să menţioneze că autorii studiului au recunoscut că amplasarea mall-urilor în zone centrale din oraş a fost o greşeală, aşa cum a susţinut şi societatea civilă de-a lungul timpului.
Reprezentanţii Primăriei invocă o eroare
Pe de altă parte, Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei, susţine că este vorba despre un document strategic care va fi urmat de realizarea unor studii de fezabilitate, în urma cărora se va stabili valoarea finală a fiecărei investiţii. „Acest document strategic a fost realizat de specialişti români şi străini în cadrul proiectului Vito. Este o strategie care porneşte de la o analiză a situaţiei existente şi ajunge la propunerea unor măsuri. Sigur, se vorbeşte despre înfiinţarea unor organisme, dar astfel de organisme există la Sibiu şi la Timişoara. În ceea ce priveşte costurile locurilor de parcare s-a făcut o eroare, acestea fiind inversate. Pentru fiecare proiect va urma un studiu de fezabilitate, care este o etapă obligatorie, astfel pentru fiecare obiectiv în parte se va afla valoarea finală”, a declarat Corina Drăghici.

Recomandările redacției