România are de modernizat peste o mie de kilometri de infrastructură feroviară, în timp ce Polonia, cu o lungime traseelor feroviare nu cu mult mai mare decât a României, a reuşit să reabiliteze mai mult de 1.500 de kilometri cu fonduri europene, într-un singur exerciţiu bugetar european, arată datele raportului „Să luăm trenul. Renaşterea călătoriilor cu trenul într-o Românie europeană”, realizat de Asociaţia 2Celsius, în cadrul proiectului Europe on Rail.  Conform documentului, prezentat înt-un workshop de specialitate online, calea ferată reprezintă cel mai eficient mod de transport în prezent şi contribuie cu doar 1,5% din emisiile de CO2 din Uniunea Europeană provenite din sectorul transporturilor, cu o cotă de piaţă de 8,5%. „Pentru a plasa datele în context, 27% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE-28 au provenit din sectorul transporturilor, conform Agenţiei Europene de Mediu (2019). Datorită trenurilor electrice alimentate cu energie regenerabilă, este posibil să se prevadă călătorii şi transport aproape carbon zero. Însă nu este vorba doar de emisiile de CO2”, se mai spune în raport.  Potrivit sursei citate, un studiu realizat de Comisia Europeană în martie 2018 menţiona faptul că dintre cele 365 de legături transnaţionale existente în Europa, mai puţin de jumătate (49%) erau funcţionale pentru transportul de pasageri. În ce privește  situația rețelei feroviare din județul Arad, aceasta este mai bună decât în restul țării. Concret, lucrările la magistrala principală de cale ferata Curtici-Simeria progresează bine. Amintim că reabilitarea liniei de cale ferată Curtici-Simeria este parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 kilometri/h . Dar, iată câteva date tehnice ale proiectului:  144 kilometri de cale ferată dublă reconstruită, din care 60 de kilometri pe traseu nou,  nouă poduri noi peste Mureș de circa 400-500 metri  lungime,  trei tuneluri, din care două de circa 600 de metri și un tunel de 250 de  metri.  Valoare acestor proiecte feroviare care se derulează pe teritoriul județului nostru se cifrează la peste două miliarde de euro.

Recomandările redacției